2 mai 2024, 7:04

Oare suntem capabili să supraviețuim fără dosarul cu șină? Deocamdată, monitorizăm situația

Ne-am născut într-un dosar cu șină. Toate datele despre primele semne ale existenței noastre în această țară și lume erau consemnate acolo. Am crescut, datele s-au acumulat în dosarul cu șină, și ne-a venit rândul să dăm piept cu instituțiile statului. Dar și cu alte entități, la rândul lor, rezultate dintr-un dosar cu șină. Și am început lungul drum de la un etaj la altul, de la o clădire la alta, de la un om la altul, cu dosarul cu șină la purtător. Practic, și când nu aveam nevoie de el, dosarul cu șină era cu noi, acolo, imprimat în ADN. Și, hop, vine o lege care să ne modernizeze cu forța.

Efectic, legea elimină dosarul cu șină. Ne modifică ADN-ul.

Instituțiile publice nu mai au voie să le ceară cetățenilor dosar cu șină pentru depunerea documentelor sau copii ale actelor emise de o altă instituție a statului. Legea care această obligativitate a intrat în vigoare la 1 iulie, iar acum întreaga procedură trebuie să se desfășoare online.

30 de zile pentru adaptare și implementarea măsurilor

Funcționarii publici au la dispoziție 30 de zile pentru a implementa noile măsuri. Populația va avea nevoie, probabil, de perfuzii în această perioadă de tranziție. Preventiv, pentru întărire.

Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, le-a cerut prefecților să monitorizeze modul în care legea va fi aplicată.

Actul normativ prevede interzicerea dosarelor cu șină, care erau cerute până acum în multe cazuri la depunerea solicitărilor pentru prestarea de servicii publice.

Totodată, regula se aplică și pentru concursurile pentru funcții publice sau procedurilor de achiziții publice.

În plus, autoritățile centrale și locale nu pot nici măcar să ceară taxe suplimentare pentru a acoperi costurile pentru a achiziționa dosare cu șină sau alte obiecte de birotică sau papetărie.

De asemenea, instituțiile sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate transmisă prin email.

Mai mult, instituțiie publice centrale sau locale ar trebui să aibă pe site-urile lor formularele de care cetățenii au nevoie ca să obțină diverse documente, astfel ca procedura să se deruleze online.

După completarea unui formular, cel care face solicitarea ar urma să primească documentul cerut pe email. Aceeași procedură se va putea face și fizic, dacă persoana care solicită serviciul vrea să meargă la ghișeu, doar că acolo funcționarii vor trebui să-i ofere cetățeanului ceea ce solicită, fără să ceară de la el un dosar sau vreo copie după vreun document.

Legea nu prevede sancțiuni. Burduja: ”Funcționarii care solicită fac un abuz în funcție și vor fi cercetați disciplinar”

Legea nu prevede sancțiuni pentru situațiile în care instituțiile statul vor continua totuși să ceară dosare sau documente în format fizic.

România are o mare şansă să recupereze distanţa faţă de alte state, folosind noile tehnologii digitale, spune ministrul de resort Sebastian Burduja.

”Funcţionarii care le solicită cetăţenilor copii ale actelor emise de instituţiile de stat sau dosar cu şină fac un abuz în funcţie şi vor fi cercetaţi disciplinar, spune ministrul Sebastian Burduja.

”Practic, am interzis copiile după acte emise de statul român la toate instituțiile publice de nivel central, local, județean, universități, companii de utilități și așa mai departe, cu începere de la 1 iulie, pentru că trebuie în termen de pregătire. Am interzis dosarul cu șină, am interzis xerox-urile din incinta instituțiilor publice. Toți cei care vor cere copii fac un abuz în funcție, sunt pasibili de cercetare disciplinară. Asta este nenegociabil, pentru că o lege e în țară ca să fie respectată. Sigur că ea nu include sancțiuni pecuniare explicite în lege. Cloud-ul guvernamental, pe de o parte, ne ține datele într-un loc mai sigur, dar cea mai importantă parte pentru români este interoperabilitatea. Modul în care bazele de date din diverse ministere, agenții, primării, Registru Auto Român, Direcția de Permise și așa mai departe comunică între ele. Asta se va rezolva în orizontul anului 2026. Acesta este jalonul din PNRR. Deocamdată, noi ne-am îndeplinit toate jaloanele la timp, la ministerul nostru.”

Ministrul a mai spus că 8 din 10 români nu au competenţe digitale şi a precizat că, din acest motiv, statul trebuie să pregătească cetăţenii pentru acest proces.

În acest sens, poştaşii din România sunt dotaţi cu dispozitive inteligente şi îi vor învăţa pe românii din mediile defavorizate să acceseze site-ul ghiseul.ro pentru a-şi plăti taxele şi cum să beneficieze de fonduri pentru plata facturilor la utilităţi. Sebastian Burduja a făcut referire la proiectul de digitalizare inclus în PNRR: cloud-ul guvernamental, care are ca termen de operaţionalizare anul 2026.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol