19 aprilie 2024, 15:12

Pandemia dă peste cap piața auto. Ce mașină ar cumpăra românii?

Pandemia a dat peste cap piața auto în România. Peste jumătate dintre potențialii cumpărători s-au reorientat către un model mai ieftin sau second hand sau au decis să amâne achiziționarea unei mașini. Ce mașină ar cumpăra românii? Vedem imediat.

Conform unui sondaj realizat de EY privind obiceiurile de cumpărare a autovehiculelor, pandemia a determinat jumătate dintre şoferii români (50,7%) să îşi modifice planurile de achiziţie a unei maşini.

Astfel, 20% dintre cei afectaţi au ales să amâne cumpărarea unei maşini pentru o perioadă de 6-24 de luni sau până când achiziţia va fi absolut necesară (15%).

Alţi 10% au optat pentru o maşina nouă, dar dintr-o clasă inferioară şi mai ieftină, în timp ce 5% s-au reorientat către o maşină rulată.

Hibrid sau electrică? Ce mașină ar cumpăra românii?

În ceea ce priveşte preferinţa pentru noile tipuri de maşini, 30% dintre respondenţii români îşi doresc ca următoarea achiziţie să fie o maşină hibridă (24%) sau electrică (6%).

Mai populare în rândul segmentului de vârstă 45 – 60 ani, 41% dintre aceşti respondenţi au declarat că preferă autovehicule hibride sau electrice, comparativ cu 21% şi 20% dintre cei situaţi în segmentele 30 – 44, respectiv 20 – 29 ani.

Deşi România oferă printre cele mai mari stimulente pentru achiziţia unei maşini electrice din Uniunea Europeană, preţul acestora rămâne obstacolul principal.

Combustibili alternativi

Dintre ţările analizate, românii prezintă cel mai mare interes pentru combustibilii alternativi. În Ungaria, intenţia de cumpărare este de 24%, 16% în Turcia şi 8% în Cehia.

În Rusia, unde normele Uniunii Europene în privinţa emisiilor de gaze de seră nu se aplică, până la 65% dintre şoferi sunt interesaţi de motoarele clasice, pe benzină sau motorină, iar maşinile hibride sau electrice sunt mult mai puţin populare (8%).

Întrebaţi dacă vor achiziţiona o maşină electrică sau hibridă în viitor, majoritatea respondenţilor români (60%) au răspuns că ar lua în considerare această opţiune în cazul unei oferte bune, iar 25% sunt siguri că îşi vor cumpăra aceste tipuri de maşini.

Preţul este considerat principalul impediment (36%), urmat de lipsa staţiilor de încărcare (27%). Faptul că au emisii reduse sau inexistente şi costuri mai reduse de întreţinere reprezintă principalele avantajele apreciate de 41%, respectiv 27% dintre respondenţi.

Ce contează la o mașină? Cum o aleg?

Sondajul arată că printre cele mai importante aspecte de care ţin cont şoferii din România când îşi aleg marca maşinii sunt siguranţa (70%), preţul (68%) şi consumul de combustibil (62%), indiferent de sex, vârstă sau educaţie.

Brandul maşinii este foarte important mai ales pentru cei cuprinşi în segmentul de vârstă 20 – 29 de ani, şi o percep ca fiind o extensie a propriei personalităţi. În schimb, în Cehia, şoferii sunt mai indiferenţi şi nu percep marca maşinii ca un factor important.

Achiziţia unei maşini online este departe de a fi printre preferinţele românilor. Faptul că nu ar putea vedea personal maşina şi realiza un test drive îi determină pe români să nu cumpere o maşină online, preferând în continuare contactul cu reprezentanţa auto (84%). Totuşi, nu ezită să folosească instrumente online, preferatele fiind de departe configuratorul maşinii, calculatorul de preţ şi rezervarea test drive-ului, iar site-urile preferate sunt cele ale dealerului şi ale mărcii auto.

Sondajul a fost realizat de EY în cooperare cu InsightLab în septembrie şi octombrie 2020 pentru a afla tendinţele actuale în achiziţionarea de vehicule noi şi second hand şi opinia clienţilor cu privire la posibile soluţii inovatoare din industria auto.

Cât costă noile modele Dacia? Cu cât s-au scumpit?


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol