15 aprilie 2024, 18:43

Piața muncii s-a schimbat. Iată ce joburi au ”vânat” românii în primele luni ale anului 2024

Românii vor să se angajeze ca şoferi, asistenţi medicali, operatori call center sau contabili, reiese dintr-un top realizat de o platformă de recrutare pe baza datelor din primele două luni ale anului.

Cu 54.000 de interogări pe site, meseria de şofer este foarte căutată, în timp ce pe locul al doilea este poziţia de asistent medical, cu 20.000 de căutări.

Urmează cea de operator call center, cu 17.000, dar şi de contabil şi specialist în resurse umane, fiecare cu câte 11.000 de interogări.

Doritorii s-au interesat şi de locurile care permit munca de acasă, acestea adunând nu doar un număr mai mare de căutări, ci şi o cotă de 14 procente din totalul de aplicări aferente lunilor ianuarie şi februarie, respectiv, 240.000 de aplicări, anunță RRA.

Piaţa muncii s-a schimbat semnificativ în ultimii ani

Aşteptările celor care îşi caută un loc de muncă sunt deja complet diferite acum faţă de acum câţiva ani. Românii au pretenţii tot mai mari legate de salarii, dar şi flexibilitatea în program şi timpul liber au devenit criterii extrem de importante în alegerea unui loc de muncă.

La Bucureşti, Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării a organizat o dezbatere profesională cu tema „Angajator bun, angajator rău„.

Salariul rămâne cel mai important criteriu în alegerea unui loc de muncă.

Studiile de specialitate relevă, de exemplu, faptul că relaţia cu superiorul ierarhic direct a coborât sub locul cinci în clasamentul motivelor invocate de angajaţi pentru părăsirea unui anumit loc de muncă, în timp ce alte criterii, cum ar fi condiţiile de desfăşurare a activităţii sau posibilitatea de lucru de la distanţă, ocupă acum poziţii fruntaşe în ceea e priveşte percepţia angajaţilor în legătură cu o firmă sau alta.

Liderul unei companii de consultanţă în domeniul resurselor umane, Oana Botolan, spune că, deşi un salariu corect pentru munca depusă reprezintă criteriul principal pentru alegerea locului de muncă, mulţi români se uită acum şi la alte tipuri de beneficii.

”Modul în care arată biroul la care trebuie să vin să lucrez, faptul că pot să lucrez de acasă sau nu, când, cum, cât am voie şi e ok să lucrez de la distanţă, după care tot ceea ce înseamnă recompensarea performanţelor, corectitudinea cu care tratăm oamenii”, consideră Oana Botolan.

Feliciu Paraschiv, vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România, a subliniat, la rândul său, că nivelul salariului nu reprezintă singura motivaţie pentru un angajat.

”În primul rând, am descoperit că angajatul vrea ceea ce nu are, adică, dacă nu are un salariu mare, doreşte un salariu mai mare, doreşte timp liber mai mult, nu mai vrea nimeni să mai lucreze nicio oră suplimentară, 40 de ore pe săptămână punct. Dacă nu are un colectiv în care se simte bine, ajungi la concluzia că nu este salariu singurul lucru motivator”, a subliniat Feliciu Paraschiv.

O opinie oarecum singulară în cadrul dezbaterii a fost exprimată de expertul în recrutare George Butunoiu, care susţine că, în momentul de faţă, tensiunile dintre angajaţi şi angajatori sunt la cel mai înalt nivel pe care l-a văzut de 33 de ani încoace, de când face recrutări.

El spune şi că nivelul de încredere este situat la cea mai scăzută valoare şi consideră că, cel puţin în viitorul apropiat, nu se va schimba ceva în această privinţă în relaţiile dintre angajaţi şi angajatori, ba chiar este posibil ca acestea să se deterioreze şi mai mult.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol