1 martie 2024, 13:01

Proiect: Rețea de tram-train în Oradea și zona metropolitană

Locuitorii din Oradea și zona metropolitană a municipiului vor avea o nouă alternativă de transport public, prin realizarea unei rețele de trenuri metropolitane, anunță Radio Cluj.

Anunțul a fost făcut joi, 9 noiembrie, într-o conferință de presă susținută de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, vicepreședintele Mircea Mălan și primarul Municipiului Oradea, Florin Birta.

Noua rețea va conecta Municipiul Oradea, pe mai multe direcții, cu Aeroportul Oradea, Sânmartin – Băile 1 Mai – Băile Felix (Cordău), Borș (Parcul industrial) și Sântandrei – Girișu de Criș – Toboliu – Cheresig.

Proiectul rețelei de tram-train devine necesar datorită creșterii populației în Oradea și zona metropolitană și a numărului de locuri de muncă în municipiu, determinând un mare flux de navetiști, explică Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor. Potrivit acestuia, jumătate dintre acești navetiști folosesc mașini personale. Proiectul propune o alternativă sustenabilă și eficientă de transport.

„Acest proiect urmărește câteva obiective importante. Pe de o parte, să avem un sistem integrat de transport metropolitan și feroviar, sens în care se va face racordul în trei puncte între liniile de tramvai și cele de cale ferată. De asemenea, urmărim transferul călătorilor dinspre rutier înspre feroviar. În felul acesta, oamenii vor ajunge la locurile de muncă mai ușor, mai confortabil, mai puțin poluant și stând mai puțin în trafic. Un alt obiectiv este să avem un abonament unic în zona metropolitană. Trenurile vor avea o cadență de jumătate de oră la orele de vârf și de cel mult o oră în celelalte intervale orare”, a explicat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor.

Tram-train-ul este un mijloc de transport în comun care poate să circule atât pe liniile de tramvai, cât și pe liniile de tren. 13 astfel de vehicule ar urma să fie achiziționate în anii următori, valoarea totală a acestora fiind de aproximativ 110 mil. euro, inclusiv TVA.

„Astfel de vehicule nu mai există astăzi în România, e vorba de un vehicul intermediar între tren și tramvai. Peste 400 de tram-train-uri se găsesc astăzi în Paris, Basel și alte orașe importante din Europa”, a precizat Mircea Mălan, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor.

Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea au realizat până în prezent 8 studii de fezabilitate care vizează atât linii noi de cale ferată, racorduri între liniile de tramvai și cele de tren, electrificarea și reabilitarea liniilor de cale ferată abandonate, cât și achiziția de material rulant (cele 13 tram-train-uri) și alte lucrări conexe: pasaje și pasarele pietonale, peroane etc. Documentațiile au fost adoptate de ambele instituții în ședințele celor două consilii, județean și municipal.

„Noi am parcurs până acum două etape importante pentru realizarea acestui proiect. Prima etapă importantă a fost să terminăm aceste documentații, cu toate avizele obținute. A doua etapă importantă a fost încheierea parteneriatului cu CFR, pentru că altfel nu am fi fost eligibili. Următoarea etapă prevede integrarea acestui proiect și pregătirea aplicației de finanțare. Ne propunem ca, la începutul anului viitor, după depunerea proiectului și analizarea lui, să putem semna contractul de finanțare și să demarăm procedurile de licitație, atât pentru achiziția materialului rulant, cât și pentru realizarea acestei infrastructuri”, a adăugat Ilie Bolojan.

Proiectul are o valoare estimată de 235 de milioane de euro și ar urma să fie finanțat cu fonduri europene, prin Programul Transporturi – Axa 6 – Trenuri Metropolitane.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol