Anul trecut a fost experimentul de 9 euro. Ceva de neimaginat, mai ales pentru o țară precum Germania, în care costurile transportului pe calea ferată și în localități are niște costuri considerabile: un abonament de 9 euro pe lună pe toate mijloacele de transport, inclusiv trenuri regionale! Experimentul a durat trei luni, a costat statul enorm, dar a fost considerat un succes. El a fost introdus vara trecută pentru a ajuta la gestionarea crizei energetice declanşate de războiul din Ucraina.
Ei bine, Germania introduce de azi una dintre cele mai accesibile oferte de transport în comun din lume, nu mai vorbim de Europa. Berlinul stabilește, astfel, o bornă în materie de încurajare a consumatorului de a renunța la utilizarea autoturismelor și folosirea transportului public: abonamentul lunar de 49 de euro.
Acesta presupune utilizare nelimitată a tuturor autobuzelor, tramvaielor, metrourilor și a trenurilor regionale din fiecare land al Germaniei. Cu un singur abonament se poate străbate întreaga Germanie de-a lungul și de-a latul, ba chiar se poate ajunge și în unele localități din afara Germaniei. Exact așa cum s-a întâmplat cu abonamentul de 9 euro, cel experimental, despre care am vorbit.
Trenurile locale şi regionale sunt incluse în aşa-numitul „Deutschland-Ticket”, dar nu şi serviciile interurbane rapide, deoarece ideea este de a încuraja oamenii să redirecţioneze călătoriile pe distanţe scurte.
Durata propusă pentru proiectul Deutschland-Ticket, de cel puţin doi ani, depăşeşte cu mult perioada de probă de trei luni a predecesorului său (mai-iulie 2022) şi indică faptul că transportul public devine o componentă a politicii naţionale, mai degrabă decât un simplu serviciu local.
Ca parte a lansării, cancelarul Olaf Scholz a vizitat joi un depou de autobuze din Berlin, susţinând planul, dar şi legându-şi reputaţia de succesul acestuia.
Schimbarea este extrem de necesară, deoarece Berlinul, unde se află sediile BMW, Mercedes-Benz şi Porsche, nu a reuşit să reducă prea mult emisiile de gaze cu efecte de seră din transporturi.
Sectorul a ratat în mod regulat obiectivele de reducere a emisiilor de dioxid de carbon şi este departe de ritmul necesar pentru a reduce aproape la jumătate poluarea până în 2030.
O singură problemă este, și nu de neglijat. Germania este într-o perioadă de greve în domeniul transportului feroviar și aviatic. Nu este clar cum se vor dezvolta disputele salariale din industria feroviară, despre care am tot relatat în ultimul timp. Dacă nu există acorduri, călătorii feroviari și aerieni s-ar putea confrunta și cu anulări și întârzieri în luna mai.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol