28 martie 2024, 16:37

Propuneri legislative: ANPC va putea închide site-uri și recenziile clienților vor fi reglementate

După ce, la finalul anului trecut, Ministerul Economiei a emis două ordonanțe de urgență (OG) care au reglementat garanțiile online, acum,  avem noi propuneri legislative, tot pentru implementarea unor norme europene, scrie TRUSTED.ro:

  • o propunere de ordonanță (simplă) de Guvern pentru transpunerea Directivei UE Omnibus;
  • o propunere de lege pentru lărgirea atribuțiilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), pentru implementarea Regulamentului UE 2017/2394.

Iată principalele noutăți:

ANPC va putea să blocheze site-uri

Prin noile atribuții din proiectul de lege, ANPC își mărește semnificativ atribuțiile și va putea bloca un site (sau va afișa pe el un avertisment) în trei moduri:

  1. direct prin cererea către comerciant;

  2. prin furnizorul de găzduire;

  3. prin registrul de domenii.

Textul regulamentului spune ca sancțiunea ar trebui să fie doar în cazuri extreme. Amenzile vor fi substanțiale: de la 60.000 la 100.000 de lei.

ANPC va putea face mystery shopping

Tot prin articolul 8 sunt incluse noi atribuții inclusiv:

  • de a achiziționa bunuri sau servicii în scopuri de testare, dacă este necesar, sub o identitate ascunsă;

  • de a avea acces la orice documente, orice date sau orice informații relevante;

  • de a impune oricui obligația de a pune la dispoziție orice informații, date sau documente relevante;

  • de a efectua inspecții la fața locului necesare, inclusiv competența de a pătrunde în orice spațiu al comerciantului.

Recenziile consumatorilor vor fi reglementate

Vor intra în categoria „practici comerciale înșelătoare” și pot să fie sancționate cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei:

“Prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice sau fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse.”

De asemenea sunt considerate esențiale pentru recenzii privind produsele “informațiile care indică dacă și cum garantează comerciantul că recenziile publicate provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.”

Noi clarificări cu privire la prețul afișat la reduceri

Propunerea de OG cuprinde și propunerea de adăugare a unor clarificări legate de prețul redus, în special:

Prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț.

În cazul bunurilor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.

Cel mai probabil, acest OG va fi adoptat până la finalul lui ianuarie 2022.

Sursa: TRUSTED.ro


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol