3 mai 2024, 12:04

Agențiile de publicitate online vor să se conecteze la visele noastre

Când producătorul de bere Coors a lansat o nouă campanie publicitară la începutul acestui an, formatul a fost o surpriză pentru mulți: compania plănuia să se infiltreze în visele oamenilor, pentru a-i determina să cumpere și să bea bere Coors. Forma i-a încurajat pe oameni să vizioneze un scurt videoclip online înainte de culcare, apoi să redea un „peisaj sonor” de opt ore pe parcursul nopții. Nu este clar câți oameni au participat la manipularea viselor, dar experții avertizează că această campanie nu este doar un truc și ar fi putut deschide o ușă către un viitor tulburător.

Bob Stickgold, neurolog cognitiv și profesor de psihiatrie la școala medicală de la Harvard, a fost unul dintre coautorii unei scrisori deschise care a tras un semnal de alarmă cu privire la companiile care folosesc aceste tehnici. Scrisoarea a fost semnată de 35 de cercetători despre somn și vise din întreaga lume.

Dormi liniștit, noi îți vindem produse…

Conceptul de incubare a viselor („tehnici folosite în timpul stării de veghe pentru a ajuta o persoană să viseze despre un anumit subiect”) a existat de mii de ani. În trecutul mai recent, se spune că Salvador Dalí ținea în mână o lingură în timp ce trăgea un pui de somn, în încercarea de a-și spori creativitatea. Când Dalí cădea într-un somn mai profund și visa, lingura cădea pe o farfurie și-l trezea într-o stare în care își putea aminti imaginile sau scenele pe care le visase.

În timp ce o mare parte a cercetărilor au vizat rezultate pozitive, oamenii de știință se tem că amenințarea publicității legate de vise este reală și, într-o lume din ce în ce mai conectată, nu se va limita la participarea acceptată. Cam 30 de milioane de oameni au dispozitive „ascultătoare”, de tip Alexa, în dormitor. Aceste dispozitive pot reda orice, iar agențiile de publicitate ar putea cumpăra timp de publicitate pentru reclame pe care să le ruleze pe dispozitivele acestea, la orice oră, în timpul somnului utilizatorilor.

Pentru a vinde un proiect involuntar prin vise, campania potențială de publicitate ar trebui să fie legată de reclame pe care oamenii le văd în timp ce sunt treji. Stickgold a spus că acest lucru ar putea fi realizat prin redarea unui anumit sunet de fiecare dată când un produs – o bere Coors, de exemplu – este văzut în timpul unei reclame la televizor sau pe YouTube. Redarea acelui sunet în timp ce cineva doarme, prin intermediul unui dispozitiv de acasă, ar declanșa, în teorie, vise despre cât de frumos ar fi să bei o bere.

Este un gând îngrijorător și, într-un efort de a evita astfel de scenarii, scrisoarea din iunie solicita o reglementare mai strictă a publicității, pentru a preveni introducerea produselor în vise.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol