Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului, Eugen Tănăsescu, consideră că în privinţa stabilirii unei date comune pentru sărbătorirea Paştelui de către ortodocşi şi catolici sinoadele vor discuta această problemă, precizând că el crede că se va ajunge la consens, dar acesta nu poate fi realizat prin impunere.
Biserica Ortodoxă Română sărbătorește Crăciunul după calendarul gregorian, folosit și de statul român, în schimb continuă să calculeze data mobilă a Paștelui după calendarul iulian; alții, în schimb, sărbătoresc atât Paștele cât și Crăciunul exclusiv după calendarul gregorian (Biserica Ortodoxă Finlandeză), sau exclusiv după cel iulian (Biserica Ortodoxă Rusă).
Eugen Tănăsescu a declarat marţi, la Prima News, că după ce calendarul s-a ”îndreptat”, Patriarhia Română a sărbătorit data Învierii pe calendarul nou.
Pro și contra
Ce spun reprezentanții Bisericii Catolice
Reprezentanții Bisericii Catolice consideră binevenită o astfel de discuție.
”Noi sperăm din toată inima să fie aşa modificare. Nu este o noutate această propunere, peste 2 ani se împlinesc 1700 de ani de la Conciliul din Niceea, şi există o iniţiativă să se vină la un acord în ceea ce priveşte calcularea datei Paştelui şi se aşteaptă un dialog mult mai precis în acest sens între Biserica Catolică şi bisericile ortodoxe”, a spus Șerban Târciziu, purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice.
Ce spune purtătorul de cuvânt al BOR
”Posibilitatea și dorința sărbătoririi Paștelui la aceeași dată în toată lumea creștină au rațiuni și justificări depline, rămânând un ideal absolut dezirabil, așa cum este și firesc, așa cum a fost și dorința constantă a Sfinților Părinți ai Bisericii creștine primare.
Soluționarea acestei probleme, care NU este una de natură dogmatică, ci una de unitate inter-bisericească, presupune reînceperea unor consultări între Bisericile Ortodoxe și decizia unui viitor și necesar Sinod pan-ortodox.
Este de menționat că aceste discuții s-au purtat frecvent și intens de-a lungul timpului, inclusiv de-a lungul secolului trecut.
Așa cum se știe, BOR a adoptat calendarul îndreptat (corectat) de la data de 1 octombrie 1924. Nu toate Bisericile Ortodoxe au făcut-o însă (Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxă Rusă, Biserica Ortodoxă Sârbă, Biserica Ortodoxă a Georgiei și Biserica Ortodoxă din Macedania). Ceea ce ridică, desigur, o întrebare: în ce constă concret valoarea fidelității față de un calendar dovedit științific ca (actualmente) eronat (rămas în urmă cu 13 zile)? Ceea ce constituie și cauza majoră a problemei sărbătoririi Paștelui la o dată diferită în lumea creștină apuseană și răsăriteană.
Rațiunea pentru care Bisericile Ortodoxe care au adoptat în mod firesc calendarul corectat au decis totuși (în 1927) să sărbătorească în continuare (doar) Paștele împreună cu celelalte Biserici refractare la această îndreptare calendaristică a fost și este încă păstrarea unității ortodoxe în jurul celei mai importante sărbători creștine: Învierea Domnului.
Este vorba despre o foarte veche discuție, ale cărei rădăcini coboară chiar înainte de secolul IV, când a avut loc primul Sinod Ecumenic (Niceea, 325) și care implică în mod normal un acord general.
Criteriile fixate la Sinodul de la Niceea din anul 325 pentru calcularea datei Paștilor sunt următoarele:
- Paştele se va serba întotdeauna duminica (ziua Învierii Domnului)
- Această duminică va fi cea imediat următoare lunii pline de după echinocţiul de primăvară (20 martie)
- Când 14 Nisan (din calendarul iudaic) sau prima lună plină de după echinocţiul de primăvară cade duminica, Paştele creștin va fi serbat în duminica următoare, pentru a nu se serba odată cu Paştele iudaic, dar nici înaintea acestuia”, a explicat purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol