19 aprilie 2024, 4:09

Putem să ne distrăm și să protejăm planeta? Sfaturile activiștilor de mediu pentru un festival eco

Industria de entertainment din România cunoaşte o creștere remarcabilă în ultimii ani. În 2019, doar la Neversea au fost prezenţi peste 240.000 de spectatori care au plătit pentru a vedea artişti de nivel internaţional precum Afrojack, Jessie J sau Lost Frequencies. Electric Castle a atras nu mai puţin de 200.000 de participanţi, iar trupe cunoscute precum Bon Jovi, The Cure şi Metallica au vândut peste 50.000 de bilete la concertele lor, potrivit unui studiu Frames.

Ioana Tache, coordonatore Clean2Go România

Ioana Tache, coordonatore Clean2Go România

Tinerii își cumpără deja bilete pentru edițiile de anul acesta ale marilor festivaluri precum Untold, Neversea, Electric Castle sau Saga. Putem să ne distrăm și să fim atenți la mediu? Încercând să aflăm care sunt provocările prin care trec ecologiștii când merg la un festival, am vorbit cu Ioana Tache, coordonator Clean2Go România, despre costurile distracției, festivalurile organizate în țara noastră și ce pot face organizatorii marilor evenimente pentru a educa publicul.

Electric Castle

Electric Castle. Foto: Facebook EC

Ce lasă în urmă petrecăreții

Ioana atrage atenția că o săptămână de festival este costisitoare, atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere ecologic. „«Distracția costă» și acest lucru nu se vede doar în conturile noastre bancare, ci și în jurul nostru, mai precis în mediul înconjurător. O săptămână de festival nu înseamnă doar câteva sute de lei în minus, ci și câteva mii (de tone) de deșeuri în urmă. În Marea Britanie, cca 23,500 tone de deșeuri sunt produse cu ocazia festivalurilor de-a lungul unui an, în timp ce în Statele Unite, aproximativ 100 de tone de deșeuri sunt produse pe zi, în cadrul marilor festivaluri precum Coachella, Stagecoach sau Desert Trip (2016). În România, în 2019, peste două sute de mii de participanți produc, în cinci zile, 105 tone de deșeuri. Viitorul arată bine, însă. Din ce în ce mai multe festivaluri (inclusiv din România) se îndreaptă către o organizare «verde» sau chiar zero waste.”, explică ecologista.

O imagine pe care ecologiștii nu vor s-o mai vadă la festivaluri. Sursă foto:

O imagine pe care ecologiștii nu vor s-o mai vadă la festivaluri. Sursă foto: Prague Morning

La ce trebuie să fie atent un ecologist

Întrebată ce fac ecologiștii la un festival, Ioana speră că toată lumea o să urmeze câteva principii clasice pentru protejarea planetei. „Aș zice că nu doar un ecologist, ci toată lumea, ar trebui să aplice clasicul «Redu, reutilizează, reciclează, refuză». Practic, indiferent de obiceiurile de consum generale, ar trebui să încercăm să limităm consumul de plastic (în special).  Top 3 gesturi elementare: poți avea propriul tău set de farfurie, tacâmuri și cană/sticlă, aruncă la gunoi și ia cu tine o scrumieră portabilă (pentru tine și/sau pentru alții).” , transmite tânăra.

Mizerie lăsată la festival. Foto: Clean2Go România

Mizerie lăsată la festival. Foto: Clean2Go România

Drumul spre festivaluri eco

Ioana se bucură că organizatorii marilor festivaluri au înțeles necesitatea protejării planetei. „În ultimii ani, din ce în ce mai multe festivaluri, la nivel mondial, implementează sisteme de colectare selectivă a deșeurilor. Acestea sunt prezente și la evenimentele din România: Electric Castle, Smida Jazz Festival, 3 Smoked Olives, Awake, Waha, Neversea, Untold sau EcoFest sunt câteva dintre festivalurile care abordează colectarea selectivă. La majoritatea festivalurilor sunt amplasate containere dedicate diferitelor fracții de deșeuri, iar mulțumită marcajelor și voluntarilor, participanții sunt îndrumați să arunce gunoiul în așa fel încât să poată fi reciclat. Mai este mult de lucru până când aceste gesturi vor veni natural, însă, suntem pe drumul cel bun. Drept dovadă că ar trebui să colectăm selectiv stă inițiativa Act for Tomorrow conform căreia România ar putea avea începând cu 2020  festivaluri și evenimente publice eco, în care colectarea separată a deșeurilor de ambalaje ar fi un segment obligatoriu și prioritar pentru organizatori.”, spune coordonatoarea Clean2Go România.

Pol'and'rock Festival 2018, Polonia. Sursă foto:

Pol’and’rock Festival 2018, Polonia. Sursă foto: Travel Earth

Plasticul, marele adversar

Ecologista atrage atenția că marele dăunător al mediului este plasticul. „Cel mai mare dăunator al mediului în ceea ce privește festivalurile este plasticul. Fie că vorbim despre pahare din plastic, paie, farfurii sau tacâmuri de unică folosință, acest element rămâne inamicul numărul unu. Așa cum spuneam, fiecare dintre noi poate opta pentru o alternativă eco la plastic sau alți dăunători. În contextul unui festival verde putem opta, printre altele, pentru: transportul cu trenul sau autocarul, folosirea energiei alternative și reutilizarea standurilor comercianților.”, explică tânăra.

Acțiune Clean2Go la festival

Acțiune Clean2Go la festival

7 sfaturi pentru organizarea unui festival eco

Ioana le transmite organizatorilor marilor evenimente muzicale că există nenumărate soluții pe care le pot implementa. „Oricât de greu ar părea să organizezi un eveniment eco, bio, green, zero waste mereu există o soluție. Fie că vorbim de colectare selectivă, reducerea obiectelor din plastic sau campanii de conștientizare, un eveniment la scală mare le poate avea pe toate. Vorbim aici de toți actorii implicați: organizatori, voluntari, artiști și participanți. Fiecare persoană poate aduce aportul său la educația ecologică. Câteva idei pentru festivaluri prietenoase cu mediul:

  1. Campanii de conștientizare ecologică înainte, în timpul și după eveniment

  2. Presiune pe autoritățile locale în ceea ce privește facilitarea eco a evenimentului

  3. Ateliere de educație ecologică

  4. Flashmob de curățenie / sortare selectivă

  5. Ateliere de creație / reutilizare a obiectelor din plastic

  6. Expoziții ale unor artiști (locali) ce promoveză opere care susțin un stil de viață „vrede”

  7. Refolosirea stand-urilor / băncilor / meselor dedicate brandurilor

În plus, artiștii locali, naționali sau internaționali ar putea folosi influența lor pentru a populariza problema schimbărilor climatice și efectele acestora. Nu este de ajuns să menționăm de câteva ori ce înseamnă încălzirea globală, este nevoie de o discuție continuă pe baza acestui subiect. Revenind, viitorul arată bine. Din ce în ce mai mulți actori (instituții, organizații non-gvernamentale, persoane publice sau activiști de mediu) vorbesc despre schimbările climatice și acționează pentru combaterea lor. Orice activitate pentru protejarea mediului contează, așa că trebuie să ne concentrăm toate eforturile în această direcție. Distracție plăcută și prietenoasă cu mediul!”, transmite Ioana Tache, fondatoare Clean2Go România.

Surse cover foto: Arhivă Ioana Tache, Clean2Go România, Electric Castle, Prague Morning


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol