2 mai 2024, 18:12

Și dacă s-ar schimba designul platformelor digitale? O potențială soluție pentru combaterea dezinformării

Utilizatorii social media au obiceiul de a distribui automat, din inerție, cele mai populare informații, indiferent de acuratețea lor. Sunt amplificate astfel mai ales postările care conțin declarații ofensatoare și știri false, iar dezinformarea se răspândește mai eficient și mai repede decât adevărul, scrie The Conversation.

În prezent, algoritmii platformelor social media favorizează răspândirea postărilor care atrag atenția, cu popularitatea cea mai mare.

Structura recompenselor pe platformele de socializare se bazează pe popularitate, cuantificate în aprecierile și comentariile pe care o postare le primește de la alți utilizatori. Astfel, conținutul controversat, care atrage atenția, este prioritizat de designul platformelor.

Efectul unei structuri diferite de recompense

O echipă de cercetători din mediul universitar american și-a propus sa abordeze problema designului platformelor digitale, investigand efectul unei structuri diferite de recompense, care nu prioritizează popularitatea.

Prin intermediul unui experiment, ei au creat o nouă structură de recompense bazată pe acuratețe în loc de atenție, acordând recompense financiare numai utilizatorilor care au distribuit conținut factual.

Studiul prezentat în cadrul Summitul Nobel din 2023 arată că rețelele sociale au, de fapt, potențialul de a influența și forma în mod pozitiv obiceiul și comportamentul utilizatorilor, încurajând astfel conținutul factual și de calitate.

Un experiment. Care au fost rezultatele

Experimentul a mai arătat că, după câteva modificări ale structurii de recompense a platformelor de social media, utilizatorii au început să distribuie informații corecte, verificate.

Utilizatorii au continuat să partajeze conținut de calitate chiar și după ce, într-o rundă ulterioară de testare, recompensele pentru acuratețe au fost eliminate.

Platformele care ar oferi stimulente pentru răspândirea conținutului factual și credibil ar putea stimula încrederea și menține sau crește rata de implicare a utilizatorilor.

Folosind sistemul de recompense pentru a crea stimulente ce încurajează acuratețea informațiilor, se reduce dezinformarea fără a perturba semnificativ modelul de business al platformelor.

Astfel, modificarea sistemului de recompense poate fi o soluție viabilă și o alternativă mai eficientă la introducerea restricțiilor de conținut, adesea controversate și costisitoare.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol