19 martie 2024, 8:14

„Strada nu e scrumiera ta!” – sloganul a doi români care își propun să scoată România dintr-un dezastru ecologic

Fie că ne place sau nu chiștoacele sunt peste tot și au ajuns să facă parte din peisajul cotidian. Chiar dacă există la tot pasul coșuri de gunoi sau scrumiere, cetățenii tind să le ignore cu viteza luminii, iar mucurile de țigară sunt aruncate cu nonșalanță pe trotuar, în iarbă sau în ape.

Statisticile arată faptul că pe stradă ajung până la 72 de miliarde de mucuri de ţigări  în fiecare an în lume și aproape trei miliarde la noi în țară. Motivul: lipsa de educație sau pur și simplu comoditatea oamenilor. Însă, toate au un sfârșit. Doi cetățeni simpli s-au decis să înlăture de la rădăcină răul creat de lipsa de educație a unora și merg pe străzile din București, dar și prin țară pentru a da o lecție de bune maniere participanților la trafic.

Răzvan Bușulescu și Marian Rădună sunt cei care au demarat o campanie de informare a societății, menită să stopeze în timp acest obicei nociv pentru mediul înconjurător. „Nu arunca chiștoace. Strada nu e scrumieră” este deviza sub care aceștia doresc să educe oamenii oferind cea mai bună lecție, cea a exemplului.

Sursă Foto: facebook.com – NU arunca chiștoace

Un început promițător

Totul a început, bineînțeles, în trafic, iar dintr-o simplă glumă cei doi prieteni au pus la cale o campanie de conștientizare, în cel mai profesionist, dar în același timp simplist mod posibil. Într-un interviu acordat pentru Editiadedimineata.ro, Marian Rădună ne-a explicat care a fost motivația din spatele acestei inițiative, dar și cum vor ei să schimbe mentalul colectiv al românilor.

„Proiectul a luat naștere în trafic. Fiecare dintre noi suntem șoferi, stăm în trafic destul de mult, iar într-o zi în timp ce vorbeam cu prietenul meu Răzvan – eram la telefon eu prin Militari, iar el undeva prin Pipera –  el „certa” o tipă pentru că „i-a picat chiștocul” și eu purtam aceeiași discuție cu un tip, numai că în cazul meu, tipul mi-a zis că el nu are scrumieră și atunci i-am dat scrimiera mea din mașină. Așa a început totul. După ce am încheiat  fiecare dintre noi discuțiile, am zis să le cumpărăm oamenlilor scrumiere, că deja nu mai merge”, a povestit acesta râzând.

Sursă Foto: facebook.com – NU arunca chiștoace

Campanie cu bani din propriile buzunare și un răspuns pe măsura așteptărilor

Au pus la bătaie un plan și bani din propriile buzunare, având ca scop atragerea atenției autorităților, care se arată a fi destul de permisive cu cei care aruncă chiștoacele pe jos în spații publice. Există, desigur, și o legislație în acest sens, însă, insuficient aplicată sau uneori invazivă, fapt ce îi irită pe cetățeni și îi determină să devină și mai neglijenți doar pentru „a da o lecție sistemului”.

Acest lucru se întâmplă în majoritatea cazurilor în care oamenii sunt direct amendați de organele de poliție ale diferitelor sectoare din Bucrești, fiind suficente exemple în care cetățenii s-au revoltat pentru faptul că nu au primit măcar un avertisment înainte. Atât atitudinea lor pare de înțeles, dar și a polițiștilor, care nu au altceva de făcut decât să aplice, în puținele cazuri, legislația în vigoare. Însă, și aici cei doi activiști se pare că au găsit o soluție. Merg pe străzile din București și oferă scrumiere oamenilor care aruncă sau „scapă” pe jos chiștoacele. Chiar dacă am fi tentați să credem că răspunsul oamenilor ar putea fi unul negativ, ei bine, aceștia se fâstâcesc și caută scuze pentru a scăpa de penibilul situației.

Reacția oamenilor este foarte pozitivă și nu reacționează violent. Își cer scuze tot timpul și recunosc că au greșit, dar nu sunt violenți, pentru că nici noi nu ne ducem la ei cu violență. Agresivitatea naște agresivitate. Așa că noi ne ducem mai mult să educăm, „certatul” e mai mult spus cu ghilimelele de rigoare, pentru că noi mergem și le atragem atenția, de fapt. Am avut parte de un singur episod în care un taximetrist a reacționat mai urât, a spus că ma dă în judecată pentru că îl filmez. I-am explicat că nu încerc să îl defăimez, ci că vreau să arăt doar că un cetățean aruncă chiștoace”, a mai explicat Marian Rădună.

 

Scopul final, motivarea autorităților și responsabilizarea cetățenilor

Inițiativa spontană a acestora este una autentică și acțiunile pe care aceștia le demarează nu sunt susținute până acum de nic un ONG sau asociație civică cu istoric în domeniul protecției mediului. Cu toate acestea, unul dintre planurile de viitor ale celor doi prieteni este să pună bazele unei asociații permanente, care să monitorizeze constant problema chiștoacelor, deoarece campania durează doar un an, o perioadă destul de scurtă pentru a rezolva o problemă atât de complexă.

„Am început totul pe persoană fizică, dar vrem să facem o asociație, să vedem dacă și reușim. Acționăm din proprie inițiativă, banii au venit tot de la noi și am mai primit mici sponsorizări din partea unor firme pentru a realiza tricouri pentru voluntari. Am reușit să înregistrăm logo-ul la OSIM, iar întreaga investiție ne duce cam undeva la 6000 de lei cu tot cu stickere”, a explicat acesta.

Sursă Foto: facebook.com – NU arunca chiștoace

Chiar dacă au primit un răspuns pozitiv din partea societății civile și au reușit să adune din ce în ce mai mulți voluntari, scopul final al campaniei fiind acela de a motiva autoritățile să aplice legislația aflată în vigoare, cu privire la aruncatul chiștoacelor de țigări pe stradă.

„Fără sprijinul autoriăților munca noastră este în zadar. Eu vin, îți explic, tu înțelegi, dar tu poți să înțelegi atunci pe moment când ma vezi pe mine sau când vezi în fața ta un sticker cu „Nu arunca chiștoace”. Noi vrem să fim cu stickerele pe mașini, precum picătura chinezească, în orice moment să fim prezenți și să oprim sub orice formă acest obicei. Românului îi este teama de două lucruri: îi este rușine dacă cineva îl apostrofează în trafic și vede în stânga și în dreapta mașini cu „Nu arunca chiștoace” și oricine poate în acel moment să îl filmeze sau să îi atragă atenția și doi să fie amendați. Avem legislație foarte dură, doar că nu este aplicată în acest moment” , a mai precizat Marian.

Autoritățile au primit din partea celor doi activiști mai multe solicitări prin care sunt rugate să se alăture campaniei, însă, ei încă așteaptă un răspuns oficial. Mai mult, se pare că și câteva companii naționale s-au alăturat deja mișcării, acestea urmând de asemenea, să emită poziții oficiale vis a vis de parteneriatul cu „Nu arunca chiștoace”.

Sursă Foto: facebook.com – NU arunca chiștoace

Problema chiștoacelor, mai gravă decât pare

În momentul de față, un chiștoc, că spun toți că este regenerabil, se degradează în cel mult 12 ani. Deci, zona în care este aruncată un chiștoc se regenerează în 12 ani și este echivalentul a 1000 de litri de apă.Noi am strâns sătămâna trecută, într-o oră, din zona Pipera, unde vorbim de oameni educați, aproximativ 6 kilograme de chiștoace. Eu am făcut o statistică, sunt 8,3 din 10 oameni care aruncă chiștoacele. Am stat pur și simplu și i-am numărat, să pot observa care aruncă chiștoacele, iar noi putem să ne uităm peste două luni și să vedem câți din ei mai aruncă chiștoacele, iar în acest fel ne putem măsura rezultatele, după ce avem sprijinul poliției și după ce vom avea mașini în trafic cu stickere de informare. Până acum am dat aproximativ 200 de scrumiere în trafic și așteptăm o altă colaborare de la o companie care comercializează țigări, din partea căreia așteptăm niște scrumiere portabile personalizate”, a mai menționat Marian.

Băieții care și-au propus să educe civic românii și să scoată țara din dezastrul ecologic în care se află își vor continua acțiunile de pe străzile din București, dar și din țară, iar oricine dorește să le dea o mână de ajutor este bine venit. Prin oraș circulă voluntari de la mic la mare, care lipesc stickere peste tot și care sunt foarte încrezători în ceea ce fac, sperând că într-o zi vom avea și noi o țară ca afară.

Sursă Cover Foto: Nu aruncați chiștoace


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE