25 aprilie 2024, 12:11

STUDIU. Studenții clujeni consideră că școala online e de calitate mai scăzută decât cea clasică

Aproximativ 72% dintre studenți consideră că învățământul online este la un nivel mai scăzut sau mult mai scăzut decât cel clasic, reiese dintr-un studiu realizat de Horia Mihai Raboca și Daniela Cotoranu de la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. Principalele cauze ar fi:

  • lipsa resurselor tehnice (Internet, cameră video etc.);
  • lipsa cunoștințelor tehnice necesare, atât în rândul studenților, cât și al profesorilor;
  • cantitatea crescută de muncă, inclusiv individuală.

Cu toate acestea, pentru ca procesul de predare online să aibă succes, ar trebui acordată o importanță mai mare procesului de transfer al responsabilității: concentrarea pe procesul individual de învățare sau pe îmbunătățirea continuă a procesului de predare academică online. Acest transfer poate duce în mod inerent și implicit la o creștere a gradului de nemulțumire.

Studiul se bazează pe chestionare online aplicate la 193 de studenți de la Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării din cadrul universității amintite, în perioada 1 iunie – 1 iulie 2020.

Online, online, dar să fim pregătiți!

În cadrul lucrării „Eficiența procesului de predare academică online în timpul pandemiei Covid-19”, autorii și-au propus să identifice eficiența procesului de predare academică online în timpul pandemiei SARS-CoV-2, dar și principalii factori care influențează negativ procesul de predare academică online.

În prezent, procesul de predare online este singura opțiune prin care studenții își pot continua studiile. Cercetările arată că, deși predarea online poate fi utilizată în perioade de criză, se recomandă instituțiilor de învățământ să evalueze foarte bine situația și să se asigure că pot susține procesul de predare online, înainte de a recurge la această metodă.

Unul dintre avantajele oferite de acest scenariu este menținerea interacțiunilor profesor-student, comunicarea față în față, dar are ca principale dezavantaje costurile ridicate, lipsa de organizare și gestionare a școlilor și lipsa de organizare a studenților.

Masteranzii sunt mai negativiști

Datele sondajului arată că există o legătură între nivelul de studiu (programul de studiu urmat de intervievat) și percepția nivelului de eficiență. Studenții intervievați care urmează un program de nivel licență consideră că eficiența procesului educațional online este mult mai mare în comparație cu cea percepută de studenții intervievați care urmează un program de masterat.

Un alt factor cu un impact negativ asupra procesului de predare academică online, din punctul de vedere al studenților, este volumul ridicat de muncă individuală. Practic, aici vorbim despre o percepție a studenților despre munca necesară pregătirii lor academice.

Putem identifica și alți factori care influențează negativ procesul de predare online, deși efectul lor nu este la fel de mare ca acela al factorilor menționați deja: nivelul de rezistență la schimbare al studenților și profesorilor, nivelul interacțiunii reduse profesor-student, lipsa de sprijin și stimulare pentru utilizarea instrumentelor digitale în învățare.

Foto: Tammy Duggan-Herd (Pixabay)


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol