29 martie 2024, 12:53

Sute de puncte de încărcare ”verzi” vor fi montate în România

Autorităţile Uniunii Europene au convenit să instaleze puncte de încărcare electrică şi pe bază de hidrogen în întreaga regiune în următorii câţiva ani, în încercarea de a stimula tranziţia către energia verde.

Parlamentul European şi statele membre au ajuns la un acord privind instalarea de staţii de încărcare electrică pentru autoturisme cel puţin la fiecare 60 de kilometri pe drumurile cheie până în 2026, iar pentru camioane la intervale de 120 km, jumătate dintre acestea ar trebui să fie instalate până în 2028.

Până în 2031, staţiile de realimentare cu hidrogen ar trebui să fie implementate cel puţin la fiecare 200 km, scrie Greennews.

În aceeaşi săptămână, autorităţile europene au ajuns la un acord istoric pentru a se asigura că toate maşinile noi vândute în UE vor fi lipsite de emisii până în 2035. Lipsa infrastructurii de încărcare este considerată unul dintre principalii factori care împiedică această tranziţie, şoferii invocând lipsa de autonomie.

Noile norme „vor garanta că şofatul şi încărcarea unei maşini de nouă generaţie sunt la fel de simple şi convenabile ca şi în cazul unei maşini pe benzină”, a spus Ismail Ertug, deputatul responsabil cu negocierile, adăugând: „Trebuie să decarbonizăm sectorul transporturilor, care este încă principala cauză a cantităţilor mari de emisii de carbon”.

De asemenea, UE vrea să se asigure că 90% dintre vehiculele grele au emisii zero până în 2040.

România beneficiază de o finanțare în valoare totală de 13,74 milioane de euro prin CEF Transport 2022 pentru dezvoltarea rețelei naționale de alimentare cu carburanți alternativi.

Comisia Europeană a anunțat rezultatul selecției de proiecte depuse în cadrul apelului „Alternative Fuel Infrastructure Facility – Unit Contributions, cut-off 3”, lansat în septembrie 2022, în cadrul instrumentului de finanțare „Mecanismul pentru Interconectarea Europei” (CEF – Transport) 2021-2027, potrivit Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Toate cele trei aplicații de finanțare depuse în cadrul acestui apel au fost aprobate de către Comisia Europeană, România beneficiind de o finanțare în valoare totală de 13,74 milioane de euro prin CEF- Transport 2022 pentru dezvoltarea rețelei națională de alimentare cu carburanți alternativi,

Prin aceste investiții situate de-a lungul rețelei TEN-T centrale și globale, 328 de puncte de încărcare cu capacitate de peste 150 kW vor fi montate în 99 de locații de pe teritoriul României, mai scrie sursa citată.

Dintre acestea, 12 benzinării situate de-a lungul autostrăzii A1 România – frontiera cu Ungaria vor avea 24 de stații de încărcare rapidă cu o putere de 300kW și posibilitatea încărcării simultane în curent continuu de 150kW (pentru vehicule electrice ușoare – LDV).

Proiectele acceptate la finanțare din partea României sunt:

  • Next Wav-E: Dezvoltarea unei rețele de infrastructură de încărcare de mare putere a vehiculelor electrice la nivelul UE, pentru electrificarea mobilității și decarbonizarea sectorului transportului rutier;
  • Dezvoltarea infrastructurii de combustibil alternativ a Rompetrol pe autostrada A1 la frontiera dintre România şi Ungaria;
  • Accelerarea încărcării ultrarapide din Europa Centrală și de Est.

Acordurile de finanțare cu INEA vor fi semnate în primul semestru al anului 2023.

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol