26 februarie 2021, 15:24

Tehnostresul revine în timpul pandemiei. Cum poți combate afecțiunea

S-a înserat și ești tot în fața calculatorului. Finalizezi proiectele începute și începi să închizi tab-urile browser-ului. Și, tocmai când voiai să te ridici de la birou, apare o notificare: șeful vrea să aveți o „mică ședință” de vreo 15 minute pe Zoom, ca să puneți la punct unele detalii pentru a doua zi. „Fie!”, spui și te așezi din nou. Dar, după ședință, ți-ai adus aminte că trebuie neapărat să scrii un e-mail și să cauți niște informații. Și iată cum ziua de lucru acasă s-a prelungit de la ora 17 la 19.

Te simți obosit, fără idei, fără energie și fără chef. Ei bine, suferi de tehnostres.

Afecțiune veche, manifestări noi

Tehnostresul este stresul indus de diversele tehnologii care ne înconjoară și pe care le folosim zi de zi. Termenul a apărut în 1984, când Apple a lansat Macintosh și calculatorul personal a devenit un accesoriu tot mai răspândit în casele oamenilor. Dar, în timpul acestei pandemii, afecțiunea a revenit în forță și are noi fațete.

În ziua de azi, există o mulțime de prejudecăți referitoare la competențele profesionale, unele dintre ele influențate de tehnologiile tot mai avansate. De exemplu, un manager poate considera că un angajat este cu atât mai competent cu cât răspunde mai repede la e-mail. De fapt, ești tentat să scrii repede un răspuns pentru că poți face asta de pe orice dispozitiv conectat la Internet, iar aplicația de e-mail îți oferă răspunsuri preformatate.

„Lucrul de acasă a fost o tranziție dificilă pentru cei care lucrează în industrii care se bazează pe faptul că sunt «văzuți» la locul de muncă, precum dreptul și finanțele”, afirmă The Sydney Morning Herald.

De aceea, unii angajați pot simți că sunt mai puțin eficienți când lucrează de acasă, ceea ce duce la tehnostres și chiar depresie. Unii dintre ei se pot simți depășiți de tehnologiile avansate pe care sunt obligați să le folosească sau nu se pot adapta la instrumente noi digitale, precum cele de teleconferință și pontaj online.

Alte simptome ale tehnostresului:

  • nu ești obișnuit cu un public online, atunci când trebuie să vorbești într-o întâlnire video;
  • îți e greu să înveți reguli noi de etichetă online;
  • ești jenat să închizi funcția video în timpul întâlnirii, atunci când ai impresia că nu arăți bine pe ecran, mai ales dacă toți colegii sunt vizibili.

Mici gesturi de reabilitare

Reeva Lederman de la Universitatea din Melbourne oferă următoarele sugestii de luptă cu stresul tehnologic:

  • Managerii pot crea un spațiu de tip „automat de cafea”: poate fi un canal video separat de cel oficial, în care angajații să se întâlnească informal, așa cum făceau la birou când luau o pauză de cafea;
  • Tot managerii pot oferi asistență și instruire pentru instrumentele de lucru la domiciliu, presupunând că angajații nu vor învăța singuri cum să folosească aceste unelte digitale;
  • Discută cu șeful despre ce program de lucru și mijloace de comunicare funcționează cel mai bine pentru tine;
  • Planifică-ți ziua de lucru astfel încât să ai o fereastră de relaxare;
  • Fă ceva non-electronic în pauza de lucru: exerciții pe un aparat de sport, câteva mișcări, o plimbare scurtă, citește un capitol dintr-o carte etc.

Poți apela și la metode tradiționale de management al stresului, cum ar fi: meditația, relaxarea progresivă a mușchilor, automotivarea, alimentația sănătoasă, ore de somn optime.

Foto: Semtrio (Visual Hunt / CC BY)


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.