15 aprilie 2024, 21:44

Testele PISA 2022 arată realitatea dramatică a României: a crescut decalajul dintre rezultatele copiilor vulnerabilizați de sărăcie și al celor din medii sociale avantajate

Rezultatele testelor PISA din 2022 arată că diferența performanței academice dintre copiii săraci și cei avantajați material a crescut. Cei de la Salvați Copiii au realizat un studiu și au constatat că decalajul dintre copiii săraci și cei care au un pas în față prin mediul avantajat din care provin este de 3 ani de educație școlară.

Organizația Salvați Copiii România atrăgea atenția chiar și asupra rezultatelor Evaluării Naționale, care reflectă disparitățile și inegalitatea socioeconomică dintre regiunile țării. Regiunile Nord-Est și Sud-Muntenia, care sunt mereu pe lista celor mai sărace din Europa, au și cele mai multe medii sub 5 la examenul de final de gimnaziu.

„Dincolo de aspectele semnalate în prim-plan și care remarcă o stagnare în ceea ce privește capacitatea elevilor români de a înțelege un text și de a putea aplica cunoștințele de matematică și alte științe, România este indicată printre țările în care diferența generată de statutul socioeconomic s-a adâncit semnificativ în ultimii 10 ani, ca excepție de la tendința generală la nivelul OECD (unde această diferență a suferit doar o creștere minoră). Sărăcia ucide educația nu este un slogan, ci realitatea dramatică a copiilor care provin din medii socioeconomice precare”, a avertizat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Salvați Copiii a făcut o analiză a rezultatelor de la Evaluarea Națională, pe care a suprapus-o cu harta sărăciei din țară, iar asta a rezultat tendință de corelare între sărăcia materială și performanța școlară.

„Suprapunerea hărților sărăciei și deprivării materiale cu harta performanțelor educaționale evidențiază sărăcia educațională și nevoia de intervenție în aceste regiuni pentru a asigura accesul egal la o educație de calitate pentru toți copiii. Mai mult, patru din 10 copii (39,56%), absolvenți ai școlilor generale din comunele și satele din România, au înregistrat medii sub 5, în timp ce 21,5% dintre elevii din mediul urban au atins performanța de a obține note mai mari de 9. În ceea ce privește nota 10, copiii din orașe au fost de 14 ori mai mulți decât cei care trăiesc în mediul rural”, a arătat un comunicat al organizației.

În anii trecuți, Salvați Copiii a făcut și o analiză asupra costurilor ascunse ale educației gratuite în România. Acestea au arătat că părinții din mediul urban cheltuie cu 30-40% mai mult pentru pregătirea suplimentară și meditații ori program școlar prelungit. Meditațiile în sine sunt o cheltuială importantă, iar aceste posibilități sunt deseori inaccesibile pentru părinții din mediul rural.

Copiii români sunt cei mai afectați copii europeni de riscul de sărăcie și excluziune socială și de deprivarea materială severă
În 2021, peste 1,5 milioane de copii din România (41,5% din numărul total al copiilor) creșteau în risc de sărăcie sau excluziune socială a cărei intensitate s-a mărit comparativ cu anii anteriori. Riscul de sărăcie sau de excluziune socială în rândul copiilor este mult mai mare în zonele rurale decât în mediul urban: în 2021, rata a fost de 16,1% în orașele mari, 30,7% în urbanul mic și suburbii și 50,1% în zonele rurale.

Comparația pe regiunile de dezvoltare ale României, pe întreaga populație, indică o discrepanță semnificativă între acestea: cele mai ridicate valori se regăsesc în regiunile Sud-Est (46,9%), Sud-Vest Oltenia (44,7%) și Nord-Est (46,9%), iar cele mai scăzute în regiunile Nord-Vest (27,4%) și Vest (29,5%), regiunea București-Ilfov (19,2%) fiind singura sub media europeană (21,6%).


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol