30 mai 2024, 17:07

Uniunea Europeană schimbă regulile unor reclame. Nu ne vom mai bate cu cărămida în piept că unele produse sunt bio sau că au o durabilitate superioară

O lege de care era nevoie, pentru că începusem să ne “lovim” la tot pasul de produs bio sau aparatură marketizată ca rezistând “o viață”.

Parlamentul European şi-a dat acordul final privind o directivă care va îmbunătăţi etichetarea produselor şi va interzice utilizarea declaraţiilor de mediu înşelătoare. De asemenea, noile reguli vor interzice şi afirmaţiile nefondate privind durabilitatea, scrie HotNews.

Directiva urmăreşte să protejeze consumatorii de practicile de marketing înşelătoare.
Să vedem despre ce e vorba…

BIO, dar nu oricum

UE își propune să lupte cu așa-zisa “dezinformare ecologică” pentru că din ce în ce mai multe produse se autodeclară ca fiind „ecologice”, „naturale”, „bio”, „neutru din punct de vedere climatic” sau „eco”.

Folosirea etichetelor de sustenabilitate va fi şi ea reglementată, având în vedere confuzia cauzată de proliferarea lor şi faptul că nu folosesc date comparative. În viitor, în UE vor fi autorizate doar etichetele de sustenabilitate bazate pe sisteme oficiale de certificare sau stabilite de autorităţile publice.

În plus, directiva va interzice afirmaţiile bazate pe schemele de compensare a emisiilor potrivit cărora un produs ar avea un impact neutru, redus sau pozitiv asupra mediului.

Reguli noi în privința durabilității

Un alt obiectiv important al noii legi este ca producătorii şi consumatorii să se concentreze mai mult asupra durabilităţii produselor. În viitor, informaţiile privind garanţia produselor vor trebui să fie mai vizibile. Se va crea, de asemenea, o etichetă armonizată, care va conferi mai multă vizibilitate produselor cu o garanţie extinsă.

Noile reguli vor interzice şi afirmaţiile nefondate privind durabilitatea, cum ar fi, de exemplu, afirmaţia potrivit căreia o maşină de spălat va rezista la 5.000 de cicluri de spălare, sau un televizor poate funcționa 10.000 de ore – dacă acest lucru nu este adevărat în condiţii normale.

Mai mult, vor dispărea îndemnurile la înlocuirea consumabilelor mai devreme decât este strict necesar şi prezentarea bunurilor ca fiind reparabile atunci când nu este cazul.

Schimbarea unor obiceiuri

„Această lege va schimba viaţa de zi cu zi a tuturor europenilor. Ne vom îndepărta de obiceiul de a arunca foarte repede produsele, vom face marketingul mai transparent şi vom combate obsolescenţa prematură a bunurilor. Oamenii vor putea alege produse mai durabile, reparabile şi sustenabile datorită etichetelor şi reclamelor fiabile”, a declarat raportoarea croată Biljana Borzan, din grupul S&D.

„Cel mai important, companiile nu mai pot păcăli oamenii spunând că sticlele de plastic sunt bune pentru că au plantat copaci undeva sau nu vor mai putea afirma că un produs este sustenabil fără a aduce dovezi. Aceasta este o mare victorie pentru noi toţi!”, a adăugat ea.

Directiva mai trebuie acum să primească aprobarea finală din partea Consiliului, după care va fi publicată în Jurnalul Oficial al UE, iar statele membre vor avea la dispoziţie 24 de luni pentru a o transpune în legislaţia naţională.

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol