În topul celor mai cunoscute mărci românești se află fără îndoială grupul Cris-Tim, afacere începută ca o idee de antreprenoriat prin deschiderea unui mic magazin de carne și mezeluri în 1992. Aceștia s-au menținut foarte bine în domeniul business de-a lungul anilor, ajungând ca în 2016 cifra de afaceri să fie mai mare de 15 milioane euro, promovând pe de-o parte stilul de viață sănătos și politicile de responsabilitate socială.
Cum se ajunge de la un chioșc din Piața Gorjului, București, la o piață mare de deschidere și formarea grupului de companii Cris-Tim?
Probabil răspunsul stă în multă muncă, adaptare la schimbări, menținerea unor standarde de calitate, dar și un spirit al banilor, după cum însuși fondatorul brandului afirmă. Acesta nu crede că spiritul antreprenorial poate fi dobândit, ci pur şi simplu, ne naştem sau nu cu simţul banilor, după cum este relatat de Businessmagazin.ro.
În momentul de față, grupul conține următoarele companii: Cristim 2 Prodcom și Recunoștința Prodcom Impex (domeniul mezelurilor), Cristim Impex (Retail), Eco-Ferm (fermă) și Sensconstruct (firmă de construcții).
2009 fost anul care a înregistrat cifre de afaceri record, cu proiecte îndrăznețe, indiferent de rezultatele crizei economice. Cris-Tim primește pentru prima dată premiul Trusted Brands. De asemenea, în 2009 produsele au început să fie exportate și în cadrul Uniunii Europene. Tot în aceste 12 luni, echipa managerială se schimbă, afacerile sunt mutate în Cipru și se face promisiunea unei creșteri (dat fiind că în 2008 a înregistrat cifre de afaceri mai mari).
În 2009, cifra de afaceri a companiei cea mai importantă, cea de mezeluri era la 78,5 milioane de euro și avea un număr de angajați care se ridica la 788.
Piața de desfacere din U.E. – un test de trecut
Cu toate că rezultatele de business în România au fost excelente, Radu Timiș recunoaște că accesul pe piața europeană este unul dificil.
“O dată cu intrarea în comunitatea europeană noi am crezut că porţile vor fi deschise, că va fi foarte uşor să vindem acolo. Este foarte uşor să fim turişti acolo, să consumăm bani acolo, dar este foarte greu să intrăm în competiţie cu ei. Noi uităm că am fost o piaţă pentru ei, că pentru multinaţionale s-a deschis o piaţă de desfacere, în timp ce noi am uitat pieţele noastre tradiţionale, am uitat piaţa estică, am uitat de China, am uitat pieţele în care noi am avut relaţii şi în care suntem recunoscuţi ca parteneri. Brandul România pentru Europa nu înseamnă nimic -pentru că noi nu am făcut nimic pentru brandul de ţară şi pentru imaginea noastră ca ţară”, este citat Timiș de Zf.ro.
Promisiunea unei creșteri și promovarea unui stil de viață sănătos
Zis și făcut, evoluția în țară devine însă din ce în ce mai clară, în 2010 producătorul deținea o cotă de piaţă de 16% în valoare şi 14,8% în volum, iar în 2012 se extind către producția gamei de lactate Mândruța. Un an mai târziu, grupul Cris-Tim se află în „Top 50 cele mai puternice branduri românești în 2013” – clasament ce are la baza studiul realizat de compania de cercetare Unlock Market Research pentru revista Biz.
În plus, în 2014, cifra de afaceri a ajuns la 90 milioane euro, în creștere cu 15% față de 2013, iar în 2015 la 105 milioane euro, atingânu-și targetul propus de creștere cu 18 procente față de anul anterior.
Anul | Cifră afaceri (lei) | Profit net (lei) | Pierderi net (lei) | Număr angajați |
2012 | 280.193.191 | 0 | 8.682.475 | 667 |
2013 | 280.193.191 | 1.848.767 | 0 | 571 |
2014 | 347.187.894 | 0 | 1.079.716 | 726 |
2015 | 448.233.229 | 5.026.507 | 0 | 852 |
2016 | 606.288.260 | 4.276.873 | 0 | 978 |
sursa: mfinante.gov.ro
După cum se poate observa, bilanțul pe ultimii doi ani ai Cristim 2 Prodcom este unul foarte bun, în creștere, fără pierderi, ceea ce indică faptul că promisiunile unei creșteri s-au concretizat și s-au menținut.
La începutul anului în curs, antreprenorul anului 2016, Radu Timiș a fost întrebat de aștepările de business pe care le are pentru 2017, fiind foarte încrezător.
“Pentru acest an ne-am propus o creștere de 19%. Cu ajutorul noului guvern, putem ajunge la o creștere de 24%, prin măsurile ce se implementează.”, afirma afaceristul citat de Capital.ro.
În ultimi ani, grupul Cris-Tim s-a promovat cu ajutorul sloganului “Un stil de viață sănătos”. Aceștia s-au axat pe îmbunătățirea calității vieții, inspirându-se din „Ghidul pentru o alimentație sănătoasa” publicat pe site-ul Ministerului Sănătății, după cum este prezentat pe site-un companiei. Sfaturile lor se bazează pe piramida alimentației sănătoase și pe cinci principii ce țin de consumarea moderată a băutorilor alcoolice, evitarea alimentelor hipercalorice, consumarea de 2 litrii apă, menținerea meselor echilibrate, dar și încurajarea activității fizice.
De asemenea, una dintre politicile lor este cea de inovație, în ultimii trei ani au investit aproximativ 15 milioane de euro în echipamente de ultimă generație și cercetare. Fabrica de la Recunoștința este dotată cu unul dintre cele mai moderne laboratoare fizico-chimice din România, unde se testează fiecare lot de produse care iese de pe linia de producție. Din 2011 s-a introdus Tehnologia prin Înalta Presiune, o inovație în domeniul siguranței alimentului, proces prin care se asigură distrugerea bacteriilor din interiorul ambalajului, prelungind în mod natural termenul de valabilitate al produsului. Deci nu este nevoie de extra-conservanți.
Schimbările de producție – o politică de resposabilitate socială
“Garanția mezelurilor curate”, “Savurează cu încredere”, “Am pus tehnologia în slujba calității”, “Mai sănătos, mai gustos”, “Produse cu eticheta curată” – nu sunt doar sloganurile brandului românesc de mezeluri. Tehnologia prin Înalta Presiune aduce multe beneficii, printre care eliminarea amidonului și a glutenului.
În plus, eticheta curată înseamnă fără MDM (Mechanically Deboned Meat ), ceea ce înseamnă că pe lângă carne nu mai sunt adaugate resturi de piele, tendoane etc, fără coloranți sintetici, fără monoglumat de sodiu. Grupul Cris-Tim se ocupă de părerile consumatorilor, punând accent pe importanța de a oferi famililor care cumpără produsele lor să aibă încredere în modul de producție și pe calitate.
Nu în ultimul rând, este important de subliniat că s-a dezvoltat programul numit „Marca Încrederii”, care face parte din campania de protejare și susținere a produselor și serviciilor de calitate, de activare a consumului curat, ecologic, civilizat și rafinat, promovată de Asociația Info Cons.
Brandul Cris-tim este fără îndoială exemplul de a nu te da bătut și de a lupta pentru a prospera. Radu Timiș a pierdut de două ori ceea ce a investit, înainte de a deschide magazinul în 1992, iar astăzi afacerea de familie pe care dorește să o dea mai departe este în top 3 companii mari cu profituri record.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol