27 aprilie 2024, 13:59

2024 aduce ”salariul minim adecvat” și în România. Iată cum te va afecta

Prin stabilirea unui „salariu minim adecvat” („fair minimum wage”), fiecare stat va stabili nivelul venitului minim în funcție de condițiile sociale, economice și de evoluția indicatorilor macroeconomici.

România trebuie să implementeze Venitul Minim European Adecvat până în 2024, potrivit angajamentelor pe care și le-a luat și unei directive europene în acest sens.

Sunt aici două aspecte importante în ceea ce privește punctul de pornire în calcul. Pe de o parte ar putea fi vorba despre valoarea coșului de consum. O altă variantă ar fi stabilirea unui procent raportat la salariul mediu.

Astfel, ar putea fi vorba despre 60% din salariul median sau despre 50% din salariul mediu brut pe economie, scrie Alba24.

România trebuie să acționeze în 2024 și să introducă salariul minim adecvat. ca urmare a deciziei Parlamentului European din toamna anului 2022,

Din momentul intrării în vigoare a Directiva 2041 privind salariul minim adecvat în UE, statele membre au la dispoziție doi ani pentru a transpune prevederile acesteia în legislația locală, adică până în 15 octombrie 2024.

Directiva se aplică lucrătorilor din UE care au un contract sau un raport de muncă, potrivit Eur-Lex.Pentru a intensifica negocierile colective pentru stabilirea salariilor, statele membre, cu implicarea partenerilor sociali, trebuie:

  • să promoveze consolidarea și creșterea capacității partenerilor sociali de a se angaja în negocieri colective pentru stabilirea salariilor, în special la nivel sectorial sau intersectorial;
  • să încurajeze negocieri constructive, semnificative și informate, purtate de pe poziții de egalitate, între partenerii sociali;
  • să garanteze dreptul la negociere salarială colectivă și să prevină discriminarea lucrătorilor și a reprezentanților sindicatelor în materie de muncă;
  • să ia măsuri de protecție a lucrătorilor și a reprezentanților sindicatelor, precum și a sindicatelor și a organizațiilor patronale, împotriva oricărei interferențe din partea celeilalte părți sau a reprezentanților sau membrilor celeilalte părți în înființarea, funcționarea sau administrarea acestora;
  • în cazul în care rata de acoperire a negocierilor colective este sub pragul de 80 %, să prevadă condiții favorabile, fie prin lege, fie după consultarea partenerilor sociali, și să stabilească un plan de acțiune pentru a crește această acoperire.

 Scopul demersului european

Statele membre cu salarii minime legale pun în aplicare anumite proceduri pentru a se asigura că acestea sunt adecvate, cu scopul de a:

  • atinge un nivel de trai decent;
  • reduce sărăcia persoanelor încadrate în muncă;
  • promova coeziunea socială și o convergență socială ascendentă;
  • reduce diferențe de remunerare între femei și bărbați.

Acestea vor folosi criterii care trebuie să includă cel puțin următoarele:

    • puterea de cumpărare a salariilor minime legale, luând în considerare costul vieții;
    • nivelul general al salariilor, rata de creștere a salariilor și distribuția acestora;
    • nivelurile și tendințele productivității la nivel național pe termen lung;
    • aplica valori de referință orientative pentru a evalua dacă salariile minime legale sunt adecvate – statele membre pot utiliza ajustări ale indexării automate, cu condiția ca acest lucru să nu conducă la o scădere a salariului minim legal;
    • actualiza salariul minim legal cel puțin o dată la doi ani, iar statele membre care utilizează un mecanism de indexare automată, cel puțin o dată la patru ani;
    • desemna unul sau mai multe organisme consultative pentru a consilia;
    • implica partenerii sociali în stabilirea și actualizarea salariilor minime legale;
    • asigura, cu implicarea partenerilor sociali, cu lucrătorii au acces la protecția salariului minim legal, prevăzând:controale și inspecții pe teren eficace, proporționale și nediscriminatorii;
    • resurse, formare și orientări suficiente pentru ca autoritățile de aplicare a legii să vizeze și să urmărească angajatorii neconformi.

Norme suplimentare impun statelor membre să:

  • colecteze date exacte pentru a monitoriza protecția salariului minim;
  • pună la dispoziția publicului toate informațiile relevante privind salariile minime legale și să informeze lucrătorii și angajatorii cu privire la aceste măsuri;
  • se asigure că lucrătorii au acces la o soluționare eficace, în timp util și imparțială a litigiilor și la dreptul la reparații;
  • protejeze lucrătorii și reprezentanții acestora împotriva oricărui tratament nefavorabil din partea angajatorului;
  • aplice sancțiuni în cazul încălcării obligațiilor prevăzute în directivă.

Directiva nu:

  • aduce atingere autonomiei partenerilor sociali sau dreptului acestora de a negocia și de a încheia convenții colective;
  • obligă statele membre să:introducă un salariu minim legal;
  • declare aplicabilitatea generală a vreunei convenții colective;
  • afectează dreptul statelor membre de a:decide cu privire la stabilirea salariului minim legal, la nivelul acestora și la accesul la această protecție;
  • introduce măsuri sau convenții colective mai favorabile pentru lucrători;
  • oferi motive pentru reducerea nivelului general de protecție de care se bucură deja lucrătorii, prin reducerea sau eliminarea salariilor minime.

Venitul Minim European (VME) este un concept și o propunere legislativă la nivelul Uniunii Europene (UE) care vizează stabilirea unui venit minim garantat pentru cetățenii europeni.

Scopul principal al VME este de a asigura că toți cetățenii UE au un venit minim adecvat pentru a duce o viață decentă și pentru a preveni sărăcia și excluziunea socială.

 De când se aplică normele?

Directiva trebuie să fie transpusă în legislația națională până la 15 noiembrie 2024. Aceste norme ar trebui să se aplice de la 15 noiembrie 2024.

România face parte din grupul țărilor cu venituri minime statutare, adică în grupul majoritar al statelor cu venituri reglementate prin legi sau statute.

Potrivit EY (Ernst & Young), cele mai recente date statistice disponibile pentru anul 2022 în țara noastră, observăm următoarele serii de date relevante:

1. Câștigul salarial mediu brut: 6.430 lei

2. Câștigul salarial mediu net: 3.974 lei

3. Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent pentru o persoană adultă singură: 2.708 lei pe lună (astfel cum este prevăzut în Raportul Avocatului Poporului)

4. Salariul lunar minim brut la nivel național (de la 1 ianuarie 2023): 3.000 lei (căruia îi revine, în funcție de deduceri, un net mai mic de 1.900 lei).

Salariul minim în România, departe de rigorile noii directive

Oricum calculăm, cu toate majorările aduse la zi în 2023 (anulate în mare parte de inflație) salariul minim garantat în România este cu mult mai mic decât ar fi venitul minim necesar unui trai decent (așa cum prevede Directiva).

Potrivit specialiștilor de la EY, dacă astăzi s-ar determina în funcție de coșul de consum zilnic pentru un trai decent, atunci venitul (net) minim garantat în România ar trebui să fie mai mare cu cel puțin 800 lei net.

Mai mult, dacă venitul minim garantat în România s-ar calcula având ca reper echivalentul a 50% din câștigul mediu brut pe economie – una dintre alternativele de calcul propuse de Directivă – (i.e., 50% din 6.430 lei = 3.215 lei), sesizăm că decalajul ar crește cu încă aproximativ 500 lei net.

Astfel, venitul minim garantat în România ar trebui să crească cu aproximativ 1.300 lei.”Astfel, putem considera că venitul minim încasat astăzi (i.e., 1.900 lei) de un român este cu 50% mai mic (1.000 lei, în medie, în valori absolute) decât pragul care se presupune că îi asigură traiul decent.

Calculele de mai sus sunt exemple pentru o persoană adultă singură.

Dacă, pe de altă parte, am vorbi despre o familie mai numeroasă, care eventual include și copii și/sau alte persoane în întreținere, atunci discrepanțele devin cu atât mai mari și ne dăm seama că nivelul de trai din România (pentru o bună parte a populației) este departe de a fi decent” mai precizează reprezentanții EY.

Impactul directivei va putea fi însă măsurat în ani buni de-acum încolo, după o perioadă de implementare, probabil graduală, din partea statelor membre.

Potrivit Consiliului UE, statele membre cu salarii minime statutare trebuie să implementeze un cadru de lucru procedural pentru a stabili și actualiza aceste salarii minime conform unui set de criterii clare.

Consiliul și Parlamentul European au căzut de acord ca actualizările la salariile minime statutare vor avea loc cel puțin o dată la doi ani.

Sau, cel mult o dată la patru ani, pentru acele state care folosesc un mecansim automat de indexare.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol