26 aprilie 2024, 6:17

Cultura tinerilor: mereu alta și totuși la fel – partea a IV-a –

Generația Y

Convergenţa digitală a transformat calculatorul personal într-un centru ideal de distracţie şi o vitrină personală. Tinerii şi-au creat propriile pagini web, au transmis linkuri web şi au început să creeze imagini. Internet-cafe-urile au atras tot mai mulţi tineri, veniţi în cafenele pentru a naviga pe internet la mijlocul anilor ’90, când accesibilitatea şi popularitatea acestuia au atins apogeul.

Numeroase canale TV de muzică s-au lansat pe toate continentele, mijloc prin care firmele de publicitate îşi puteau vinde produsele unui public mai tânăr ca niciodată. Casele de modă erau interesate ca, prin intermediul televizorului, produsele lor să devină branduri pentru tineri. Printre mărcile de succes se numărau Sony, Coca-Cola, Adidas, Nokia şi McDonalds.

sursa: chinagdg.org

Sporturile extreme au propulsat îmbrăcămintea sport în topul pieţei de îmbrăcăminte destinată tinerilor. Tiger Woods a spart bariera de culoare şi vârstă în golf, câştigând turneul Masters în 1997. Deşi fotbalul a reprezentat sportul cu cea mai rapidă evoluţie, tinerii au adoptat mai degrabă moda unui alt fenomen global, golful. Creatorii de modă conştientizau influenţa majoră pe care stilurile rap şi hip-hop le exercitau pe piaţă. Tommy Hilfiger a oferit gratuit îmbrăcăminte tinerilor rapperi şi a folosit tineri actori în reclamele sale, creând astfel una dintre cele mai prestigioase mărci de pe piaţa destinată tinerei generaţii.

Tiger Woods sursa: nbcnews.com

În domeniul muzicii, rockul alternativ şi independent s-au alăturat pe scenă. Concertele live adunau publicul în faţa scenei, dând naştere fenomenului de crowd surfing, artiştii aruncându-se într-o mare de spectatori, pentru a fi purtaţi pe braţe de mulţime. DJ-ii au influenţat muzica electronică, prin sintetizarea şi folosirea înregistrărilor mai vechi. Formaţia britanică Oasis a creat fenomenul pop britanic. Varietatea stilurilor muzicale s-a reflectat şi în modă, iar în acest deceniu al supermodelelorşi al eroinei de tip şic, anxietăţile legate de pierderea greutății, provocau tulburări de alimentaţie, cum ar fi anorexia.

sursa: pinterest.com

Tineretul global

Încrederea în internet şi în nenumăratele posibilităţi oferite de acesta a creat panică în legătură cu virusul Y2K apărut chiar înainte de intrarea în noul mileniu. Consumerismul şi cultura globală a tineretului au devenit sinonime în noul secol. Tinerii au devenit hiperconectati, fiind adesea primii în adoptarea noilor tehnologii.  Marketingul noii generaţii se concentra asupra tineretului din întreaga lume, creându-şi o piaţă în care puterea de cumpărare era extraordinară. Consumerismul a modelat atitudinea şi valorile multor tineri. Moda hip-hop s-a extins foarte mult pe piaţă, astfel că liniile de îmbrăcăminte au generat anual vânzări cuprinse între 750 de milioane şi 1 miliard de dolari la mijlocul anilor 2000.

Eminem, sursa: maxim.com

Albumele artiştilor rap se vindeau în continuare bine, printre aceştia numărându-se cântăreţul de succes Eminem, care a influenţat un număr mare de tineri să adopte ţinute specifice rapperilor. Telefoanele mobile, camerele digitale şi conexiunea la internet au fuzionat, dând naştere unui dispozitiv portabil. Utilizarea intensă a internetului includea contactarea pe telefonul mobil, trimiterea de texte, e-mailuri, mesaje instantanee, chaturile, cum ar fi MySpace și ulterior Facebook, precum şi blogurile. Pentru prima oară, oamenii au putut să comunice cu cei din jur cu cea mai mare viteză şi să discute ore în şir despre ei înşişi.

sursa: qz.com

Descărcarea melodiilor şi a albumelor a cunoscut noi progrese, aparatele electronice devenind mai mici ca niciodată, portabile şi mai personale. MP3-urile şi iPod-urile au devenit simbolul deceniului. Autorităţile şi-au exprimat îngrijorarea faţă de activitatea petrecută în spaţiul virtual, ceea ce a determinat anumite restricţii din partea părinţilor asupra copiilor. Se manifesta la un moment dat îngrijorarea că oamenii nu vor mai putea face diferenţa între relaţiile sociale virtuale şi cele din lumea reală.

Atacurile teroriste de la World Trade Center, războaiele din Afghanistan şi Iraq, ca şi ostilităţile constante din numeroase părţi ale lumii au întristat tineretul, la fel cum se întâmplase după războiul care a avut loc cu jumătate de secol înainte.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol