25 februarie 2024, 12:53

De la eroare tehnică la cea umană: De ce se prăbușesc avioanele?

Într-o industrie de miliarde de euro, producătorii și companiile aeriene nu își vor asuma vina și implicit plata unor despăgubiri uriașe pentru un motor învechit, un fuselaj peticit, o durată de viață a avionului mult depășită sau pentru orele în plus (nedormite) ale pilotului.

Totuși, cel puțin o dată pe lună, un avion se prăbușește undeva pe glob. În funcție de distanța față de țara noastră, numărul de victime și condițiile de prăbușire, știrea ajunge și în casele noastre.

Revista germană Focus a discutat cu mai mulți experți care au indicat principalele motive care duc la prăbușirea unui avion. Ne permitem să aducem și o completare. Nici compania aeriană, nici producătorul avionului și al motorului nu sunt pe listă.

Piloții

Nu ne miră că în peste 50% dintre cazuri, rapoartele finale ale anchetatorilor indicau piloții ca fiind principalii vinovați pentru prăbușirea avionului, chiar și în cazuri în care “în ciuda problemelor tehnice, pilotul ar fi putut să aterizeze în siguranță”. Tehnica s-a îmbunătățit considerabil, astfel că s-au înmulțit cazurile în care vinovații sunt piloții, consideră sursa citată.

Eroare tehnică

În 20% dintre cazuri, o eroare tehnică a dus la prăbușirea avionului. Tehnica a avansat atât de mult, încât de multe ori pilotul nu mai poate interveni.

Condiții meteo nefavorabile

Furtună, vânt puternic, grindină, zăpadă, ceață și turbulențele severe se încadrează la condiții meteo nefavorabile. Teoria spune că acestea nu pot provoca prăbușirea unui avion, dar în 10% dintre cazuri sunt indicate ca fiind un motiv de prăbușire.

Sabotaj și terorism

La prima categorie intră erorile tehnice provocate intenționat. Unele par banale, dar nedepistate la timp pot duce la prăbușirea unui avion. Cazurile de sabotaj sunt chiar mai multe decât cele de terorism. Împreună înglobează alte 10% în topul principalelor motive pentru care se prăbușește un avion.

Alte forme de eroare umană

Aici intră erori neintenționate ale mecanicilor, greșeli ale controlorilor de trafic și ale altor angajați de la sol. Acestea sunt însă sub 10% dintre cazuri.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol