20 septembrie 2020, 1:23

„Drumul către cer”. Povestea Transfăgărășanului și tot ce trebuie să știi despre șoseaua care trece prin nori

Considerat a fi unul dintre cele mai spectaculoase trasee montane din lume, parcurgerea Transfăgărășanului face parte din experiențele de neratat în România, atât pentru turiștii străini, cât și pentru români.

Se află în topul clasamentelor celor mai frumoase și palpitante șosele ale lumii, iar grație serpentinelor sale amețitoare a fost descris de multe ori drept o minune a ingineriei.

Recunoaștere internațională

Considerată poarta de acces către unele dintre cele mai spectaculoase privelişti de pe mapamond, șoseaua din Făgăraş ocupă locul doi în clasament, înaintea unor drumuri din Norvegia, Argentina şi China, potrivit CNN.

„Drumul către cer” – aşa cum este numit Transfăgărăşanul în topul CNN – se clasează pe locul doi în topul celor mai frumoase şi mai captivante șosele din lume. Cu panorame pe care puţini au şansa să le vadă vreodată, şoseaua de 150 de kilometri şerpuieşte prin Făgăraş, până la peste 2000 de metri altitudine.

Citește și Transfăgărășanul, pe podiumul unui clasament realizat de CNN

Nici cei de la National Geographic nu au ezitat să menționeze că Transfăgărășanul este un adevărat roller coster al adrenalinei. ”Trage o sperietură în Alpii transilvani”, se numeşte secţiunea dedicată Transfăgărăşanului în noul documentar realizat de cei de la National Geografic.

Vlad Ţepeş, prinţul care a inspirat personajul Dracula al lui Bram Stoker, este probabil cea mai importantă tentativă a zonei de a ajunge celebră, iar turiştii se pot opri la ruinele castelului Poenari, vechi de 700 de ani, după ce străbat drumul pitoresc de peste râul Argeş, şi trec de forma de semilună a Barajului de la Vidraru şi de lacul de smarald Vidraru”, notează jurnaliştii de la National Geographic, potrivit Libertatea.

Citește și National Geografic a inclus Transfăgărăşanul în topul celor mai spectaculoase 10 trasee din lume

Transfăgărășanul a reușit să le taie răsuflarea și prezentatorilor celebrei emisiuni „Top Gear”. Incredibila experiență pe care au trăit-o printre serpentinele drumului ce desparte Munții Carpați, i-au făcut pe aceștia să ateste faptul că a fost cel mai uimitor drum pe care au condus vreodată.

„Decapotabile în România” a fost ediția specială pe care echipa „Top Gear” formată din Jeremy Clarkson, Richard Hammond si James May au filmat-o în România.

Cei trei prezentatori au condus pe șoselele României, în  2009, un Aston Martin, un Ferrari și un Lamborghini pe un traseu care a cuprins rutele București Constanța și Transfăgărășan. La finalul ediției, aceștia s-au declarat complet impresionați de experiența trăită, menționând că Transfăgărășanul este cel mai frumos drum pe care au condus vreodată.

„Construit în anii ’70, acesta este Transfăgărășanul. 6.000 de tone de dinamită au fost folosite pentru realizarea acestuia și 40 de vieți au fost pierdute. Dar de deasupra arată ca și cum fiecare curbă a fiecărei mari piste de curse din lume a fost înodată pentru a crea o mare fundă a perfectiunii automobilistice” , spunea Jeremy Clarkson aflat la volanul unui Aston Martin.

Acesta este cel mai bun drum din lume! România îți mulțumim că ai acest drum. Putem să rămânem aici pentru totdeauna?” a mai spus Clarkson, potrivit ZiarulFinanciar.ro. 

Sursă Foto: blog.travelminit.ro

Transfăgărășanul, un drum strategic

Construit între anii 1970-1974, Transfăgărășanul a fost rezultatul ambiției lui Nicolae Ceaușescu, de a realiza această trecătoare printre cei mai strașnici munți ai României, unde înălțimea crestelor depășește 2100 m la granița între Muntenia și Transilvania.

Chiar dacă la momentul respectiv România deținea mai multe treceri ale Carpaților Meridionali, realizate înaintea perioadei comuniste, precum (Șoseaua Alpină Novaci-Săliște ori vechea Șosea Câmpina-Predeal) sau făcute în primii ani ai regimului (drumul Bumbești Jiu-Petroșani). Ceea ce a făcut însă ca acest traseu montan să apară a fost invazia Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice.

Poziționarea Transfăgărășanului era una dintre cele mai bune și mai sigure, în vederea apărării, fiind un important punct strategic care lega garnizoanele Piteștiului și Sibiului. Totodată, în notele de bază ale proiectului se menționa și alte întrebuințări ale traseului, printre care și „deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai rațională a pășunilor alpine și realizarea unui centru turistic montan în zona Lacului Bâlea”, potrivit jurnalul.antena3.ro. 

Sursă Foto: sites.google.com

90 de kilometri de spectacol al naturii

Printre cele mai spectaculoase trasee montane din lume, Transfăgărășanul este o șosea alpină de 90 de kilometri lungime, care străbate masivul Făgăraș. Pentru construirea sa au fost nevoie de eforturi uriașe, întreg procesul durând mai puțin de 4 ani, fiind finalizat în toalma lui 1974.

Altitudinea maximă a șoselei (2042 m) este atinsă în zona celui mai lung tunel rutier din România, Bâlea (ce are o lungime de 882 m).

Traseul pornește de la Curtea de Argeș și străbate întreaga vale a Argeșului până la imediata apropiere a județului Sibiu. De la început și până la sfârșit Transfăgărășanul reușește să-ți taie răsuflarea cu numeroasele sale peisaje încântătoare, printre care își fac apariția răsfiratele sate argeșene tradiționale, livezi, cirezi de vaci și pajiști verzi întinse la soare.

Drumul șerpuit ajunge și la Lacul Vidraru, recunoscut a fi cel mai înalt baraj din România, cu o altitudine de 171 de metri, care poate fi considerat de departe și cel mai pitoresc lac de acumulare.

Martirii stâncilor

La început a fost doar o simplă idee. Vreme de doi ani, responsabilii au discutat despre ce și cum trebuie realizat. Ceaușescu a fost cel care și-a dorit cu ardoare să spargă munții Făgărașilor, unii dintre cel mai greu accesibili din țară.

Așa se face că la 10 martie 1970, soldatul Gheorghe Eupre a deschis drumul cu ajutorul unui escavator. Punctul de plecare al Transfăgărășanului a fost de la „coada” lacului Vidraru.

Însă adevăratul asalt a început în 1971, când scopul comun al geniștilor care apăruseră pe munte a fost acela de a înfrânge în final rezistența munților. Așa se face că în zona de nord a șantierului, 66 de soldați și-au croit drumul cu tot cu târănăcoape, răngi, lopeți, materiale explozive și frânghii.

În total, pe acest șantier au lucrat 50.000 de oameni. Printre aceștia unii dintre ei au ajuns să își vadă moartea cu ochii, exemplul soldatului Constantin Defta „omul care a văzut de șapte ori moartea cu ochii”, iar poveștile constructorilor care au contribuit la realizarea traseului sunt cu mult mai numeroase.

Cea mai cunoscută dintre acestea este cea a celor 20 de soldați care și-au pierdut viața în timp ce săpau printre stânci. Astăzi se știu destul de puține lucruri despre tragicul accident, în urma căruia mai mulți muncitori au fost prinși sub o ploaie de bolovani sau despre cei înghițiți de un val de pământ care s-a prăbușit fără vreo înștiințare sau de nenumăratele accidente de muncă, care au lăsat urme adânci celor care au scăpat cu viață.

Sursă Foto: radioresita.ro

Transfăgărășanul, locul unde fiecare român ar trebui să ajungă măcar o dată

Transfăgărășanul a impresionează prin grandoare. Anual sute de mii de turiști vin aici pentru peisajele care taie răsuflarea, pentru răcoarea munților și pentru aerul propaspăt. Aici natura impune sentimentul că timpul poate sta pe loc o secundă, pentru a-ți da răgaz să poți cuprinde cu privirea întreaga măreție a munților și spectacolul grandios al norilor ce se așează pe creste.

Printre atracțiile principale se numără Lacul și Cascada Bâlea, unde sunt și unități de cazare pentru turiștii care vor să rămână, dar și restaurante, magazine de suveniruri sau produse tradiționale.

Un pont pentru cei care au de gând să nu rateze ocazia de a vizita măcar o dată Transfăgărășanul, nu uitați să aveți la îndemână un rând de haine subțiri și unul de haine groase. La Bâlea Lac, și în plină vară, temperaturile depășesc extrem de rar 20 de grade.

Sursă Foto: newmoney.ro

Sursă Foto: haihuin2.com.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.