Șoferilor prinși la volan sub inflența alcoolului li se poate impune să conducă timp de 180 de zile doar maşini în care se montează un aparat care opreşte motorul când detectează alcool în aer.
Propunerea legislativă prevede că în OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice apare o nouă categorie de sancţiune pentru şoferi: „Restricţionarea dreptului de a conduce, pe timp limitat, cu anumite excepţii şi/sau limitări”.
„Perioada în care titularul permisului de conducere are dreptul de a conduce doar autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie dotate cu mijloc tehnic certificat <<Alcool-Stop>> se consideră perioadă de restricţionare a exercitării dreptului de a conduce”, prevede proiectul depus în Senat.
Dispozitivul „Alcool-Stop” este un dispozitiv certficat care se montează a sistemul de demarare al motorului autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvai şi „permite pornirea motorului autovehiculului doar în cazul în care nu se semnalează prezenţa alcoolului în aerul alveolar expirat” de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai.
Astfel, actul normativ prevede că pentru conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, „în funcţie de circumstanţe, agentul constatator poate opta, alternativ, pentru aplicarea sancţiunii complementare a restricţionării exercitării dreptului de a conduce pe o perioadă de 180 de zile în locul sancţiunii complementare de suspendare a exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile”.
Mai mult decât atât, șoferii care se află în perioada desfășurării sancțiunii și conduc un alt autoturism pe drumurile publice, care nu este dotat cu acest dispozitiv, constituţie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Edițiadedimineață.ro, inițiatorul legii Lucian-Daniel Stanciu- Viziteu, deputat USR, a explicat care sunt principalele motive pentru care a ales să demareze acestă inițiativă.
„Siguranța rutieră în România este destul de scăzută, suntem în primele zece țări din Uniunea Europeană ca și număr de dosare penale, infracțiuni ale codului rutier, dar și ca număr de mortalități cauzate de alcoolemie la volan”, menționează acesta.
Dispozitivul „Alcool-Stop” se va monta pe mașinile șoferilor care sunt prinși că au consumat alcool la volan, în urma unei contravenții inițiate de agentul de poliție care va decide pe loc, împreună cu persoana în cauză, care dintre cele două contravenții este mai favorabilă.
„Legislația din acest moment impune o suspendare pentru trei luni, care în fapt ea se poate reduce la o lună printr-un examen… iar asta duce la recidivă, o medie de 15.000 de dosare penale pe an și accidente. Ce vreau să introduc este așa: să nu se mai poată micșora această perioadă de suspendare de trei luni și în paralel să apară și acest regim, un fel de regim de probațiune, i-aș zice eu, care în lege se numește restrângerea dreptului, nu suspendarea lui totală de a conuduce. Este la latitudinea agentului de circulație, care constată încălcarea codului rutier. De ce va fi asa? Pentru că nu știu cum se va dezvolta piața pentru astfel de produse. Legea este prevăzută să intre efectiv în vigoare la un an după ce este promulgată, ca să permită crearea unei piețe, de la producători, la distribuitori și service-uri autorizate care să instaleze aceste dispozitive. Și este posibil ca ea să nu se creeze uniform în toată țara, astfel încât în anumite zone, agentul constatator, dacă nu există acolo infrastructură, să dispună doar suspendarea de trei luni, iar în zonele în care există să dispună șase luni de restricționare a dreptului”, a adăugat Lucian-Daniel Stanciu- Viziteu.
Întrebat dacă există însă și posibilitatea ca unele persoane să facă apel la încălcarea dreptului la proprietate, deptuatul a menționat faptul că: „Este un beneficiu pentru șoferi și nu o obligație. Deci dacă se alege să aibă acest regim de restrângere a dreptului de a conduce, el va putea decide să aleagă de bună voie acest dispozitiv. Și atunci, dacă nu vrea să își instaleze acest dispozitiv, sau dacă angajatorul nu îi va permite, atunci va alege regimul de trei luni de suspendare. Ideea este că scopul meu nu este să restrâng dreptul acestor oameni. Ideal ar fi ca toată lumea să aibă dreptul de a conduce, dar nimeni să nu se mai poată urca după ce a consumat alcool la volan, iar aici intervine acest dispozitiv”.
Una din principalele motive pentru care a fost conceput acest proiect este acela de a schimba mentalul colectiv în ceea ce privește condusul sub influența alcoolului, luând în calcul și faptul că la nivel modial acest dipositiv a redus semnificativ numărul accidetelor care au ca și cauză principală codusul sub influența alcoolului.
Deputatul Lucian-Daniel Stanciu- Viziteu a adugat următoarele: „În primul rând , dacă în cazul nefericit în care nu apare o piață pentru așa ceva, sancțiunea va fi mult mai dură. E vorba de trei luni fără posibilitate de a conduce, comparativ cu o lună acum. Deci deja duritatea sancțiunii va fi mai disuaivă decât este în acest moment. Mai mult, aceste dipozitive sunt testate de zeci de ani. În Statele Unite ale Americii ele sunt în uz încă din 1980, mai sunt și în țări din Uniunea Europeană. În aceste studii recidiva scade drastic. În Suedia, de exemplu, au avut în anul 2014 sau 2015 numărul cazurilor au fost reduse la zero, neavând loc niciun fel de accident din cazua alcoolemiei la volan. Chiar au mers mai departe și au început să introducă obligativitatea folosirii acestor dispozitive pentru anumite mijloace de transport. Cred că în Franța și Suedia au impus obligativitatea instalării acestora pe transportul școlar, iar în Suedia din 2012 toți producătorii locali sunt obligați să introducă încă din fabricarea mașinii astfel de dispozitive”.
Omologarea, montarea şi inspecţia tehnică a dispozitivelor <<Alcool-Stop>>, precum şi formarea şi atestarea profesională a personalului care realizează activităţile de montare şi inspecţie tehnică a acestora vor reveni în sarcina Ministerului Transporturilor. Mai mult decât atât, inițiatorul proiectului de lege crede că va influența pozitiv și dezvoltarea economiei, încurajând antreprenorii să investească într-o astfel de afacere.
„Sper totuși că vor exista cât mai mulți antreprenori care să producă efectiv aceste dispozitive, nu doar să le importe. Omologarea va fi făcută de stat, de Ministerul Transporturilor, așa cum face de exemplu și pentru etilotestele folosite de poliție. Aceste dispozitive vor fi omologate și instalate apoi în orice service autorizat în acest sens”, a menționat deputatul.
Chestionat care ar putea fi reacția românilor cu privire la acest proiect normativ deputatul Lucian-Daniel Stanciu- Viziteu a conchis următoarele: „Am discutat cu diverși oameni. De la cetățeni care sunt conducători cu vechime, la pietoni, până la agenți de circulație și toți sunt entuziaști de această idee. Este un pas spre o evoluție, astfel ca în viitor sper să ajungem să avem pe toate mașinile astfel de dispozitive, ideal ar fi să nu mai ajungă nimeni să conducă după ce a consumat băruturi alcoolice, acesta este un prim pas. Cred că în momentul în care vom avea o piață pentru așa ceva, foarte mulți oameni și le vor instala și în mod voluntar”.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol