3 mai 2024, 5:15

Facebook, factor de depresie? Compania și cercetătorii nu s-au pus de acord

Depresia a devenit din ce în ce mai frecventă în rândul adolescenților americani, în special al fetelor adolescente. În 2017, 13% dintre adolescenții americani cu vârste cuprinse între 12 și 17 ani (sau 3,2 milioane de persoane) au declarat că au experimentat cel puțin un episod depresiv major în ultimul an, în creștere de la 8% (sau 2 milioane) în 2007. Iar unii cred că aceste cifre sunt legate și de folosirea rețelelor sociale, în principal al lui Facebook.

La o audiere din luna martie în Congresul american, reprezentanta republicană din Washington i-a confruntat pe CEO-ul lui Facebook, Mark Zuckerberg, pe CEO-ul lui Twitter, Jack Dorsey și pe CEO-ul lui Google, Sundar Pichai, cu o listă de statistici îngrijorătoare. Dar, când i-a adresat o întrebare în mod special lui Zuckerberg (dacă el vede o legătură între declinul copiilor în materie de sănătate mintală și platformele de socializare), acesta a protestat și a spus că nu reiese acest lucru din cercetări.

Când ești deprimat, intri pe Facebook sau Facebook-ul te deprimă?

Este o poziție pe care el și compania sa, care lucrează la extinderea ofertelor sale chiar și pentru copiii mai mici, o au de ani de zile. Dar cercetătorii în domeniul sănătății mintale nu sunt de acord și descriu o corelație din ce în ce mai clară între rezultatele slabe în materie de sănătate mintală și utilizarea rețelelor sociale și își fac griji că Facebook (care deține și Instagram și WhatsApp) ar putea manipula informațiile științifice pentru a-și proteja imaginea publică.

Corelația nu este cauzalitate și apare întrebarea dacă utilizarea mai mare a rețelelor sociale duce la sănătate mintală precară sau dacă, invers, cei care sunt deprimați și nefericiți sunt atrași să petreacă mai mult timp pe rețelele sociale. Cercetătorii se îngrijorează că nu există suficiente finanțări guvernamentale pentru a obține date obiective și a răspunde la acest tip de întrebări. De asemenea, Facebook știe cu siguranță mai multe decât a dezvăluit public despre modul în care produsele sale afectează oamenii.

Se pare că Facebook a contactat unele echipe de cercetători, ​​pentru a primi informații interne legate de această problemă. Compania a refuzat să comenteze cu privire la cererile de întâlnire și cu privire la poziția sa despre cercetări. Reglementările guvernamentale sunt mai stricte ca niciodată, iar problema sănătății mintale a copiilor este una dintre puținele preocupări cu privire la tehnologie cu care republicanii și democrații par să fie de acord.

Facebook, exemplu de opacitate

După ce s-a dezvăluit că Facebook lucra la o versiune de Instagram pentru copii sub 13 ani, un grup de 44 de procurori generali a scris o scrisoare către Zuckerberg luna aceasta cu un mesaj simplu: „Stop”. Deputatul Kathy Castor, democrat din Florida, l-a întrebat pe Zuckerberg dacă este familiarizat cu un studiu din 2019, care a constatat că riscul de depresie la copii crește cu fiecare oră petrecută zilnic pe social media. El spus că nu este.

În audierea din martie de pe Capitol Hill, Zuckerberg i-a spus lui McMorris Rodgers că firma lui a a cercetat în mod specific efectele asupra sănătății mintale pe care platformele sale le au asupra copiilor. Dar, când personalul lui McMorris Rodgers a căutat informații după audiere, a constatat că Facebook a refuzat să împărtășească orice cercetare.

În general, ca răspuns la întrebări, Facebook a subliniat cercetările care indică faptul că rezultatele slabe ale sănătății mintale, cum ar fi depresia, provin din modul în care oamenii folosesc platformele și, în special, dacă aceștia sunt utilizatori „activi” care postează și trimit mesaje oamenilor sau utilizatori „pasivi”, care doar consumă conținut. Implicația este că oamenii au control asupra faptului că se simt rău de la utilizarea platformelor, deoarece utilizatorii au de ales dacă își trimit mesaje prietenilor pe Instagram, de exemplu, sau dacă aleg să deruleze post-uri la nesfârșit.

Dar succesul companiei depinde de menținerea oamenilor implicați și de vânzarea de reclame pe baza acestui angajament, astfel încât Facebook este motivat să creeze sisteme care să țină oamenii pe platformele sale, indiferent de efectul asupra bunăstării lor pe termen lung. Pericolele potențiale asupra copiilor care petrec ore întregi hipnotizați de ecrane au fost evidențiate de când au fost create platformele de socializare.

Foto: „facebook” by Stock Catalog, Flickr, CC BY 2.0


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol