3 martie 2024, 10:47

Hibrid și electric: Românii cumpără tot mai multe mașini noi

Potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (The European Automobile Manufacturers’ Association – ACEA), în primele șase luni 2023, cetățenii Uniunii Europene au cumpărat cu 17,8% mai multe mașini, comparativ cu aceeași lună a anului trecut. În România, creșterea este de 25,4%.

La nivelul Uniunii Europene, în prima jumătate a anului 2023, s-au înmatriculat 5,4 milioane de mașini noi, cu 17,9% mai multe decât în prima jumătate a lui 2022.

De altfel, scăderi în volume se înregistrează doar în Ungaria (-1,6%) și Suedia (-2,4%). Cifrele, însă, sunt încă sub cele din 2019, scrie Tion.

„Îmbunătățirile din ultimele luni indică faptul că industria auto europeană își revine după întreruperile de aprovizionare cauzate de pandemie. Cu toate acestea, volumele cumulate sunt cu 21% mai mici comparativ cu cele din 2019.

Majoritatea piețelor din regiune au înregistrat o creștere semnificativă în primele șase luni ale anului 2023, inclusiv cele mai mari patru: Spania (+24,0%), Italia (+22,8%), Franța (+15,3%) și Germania (+12,8%)”, se arată în raportul pentru luna iunie al ACEA.

În România, în primele șase luni ale anului 2023, au fost cumpărate 73.645 de mașini noi, cu 25,4% mai multe decât în aceeași perioadă a anului precedent. Potrivit raportului ACEA, dintre acestea, 27.168 sunt pe benzină, 20.933 sunt hibride, 8.456 sunt diesel, 6.998 sunt full-electrice, iar 10.090 folosesc alt tip de combustibil. După numărul de unități, România ar fi pe locul 14 în UE.

Cele mai mari creșteri, la mașinile electrice

Surprinzător – sau nu –, cea mai mare creștere privește mașinile electrice: hibride, full-electrice sau hibride plug-in.

La nivelul Uniunii Europene, în luna iunie 2023, dintre mașinile noi înmatriculate, 36,3% au fost pe benzină, 24,3% au fost hibride, 15,1% au fost electrice cu baterii, 13,4% au fost cele diesel, 7,9% au fost hibride plug-in, iar 3% folosesc alt tip de combustibil. Cele mai mari diferențe sunt la mașinile full-electrice, adică pe baterii.

„În iunie, înmatriculările noi de automobile electrice pe baterii în UE au crescut cu 66,2%, ajungând la 158.252 de unități. Acest lucru a dus la o cotă de piață de 15,1% (în creștere de la 10,7% în iunie 2022) și a poziționat mașinile electrice pe baterii ca a treia cea mai populară alegere (după benzină și hibride – n.r.) pentru cumpărătorii de mașini noi, depășind pentru prima dată dieselul.

Majoritatea piețelor din UE au înregistrat creșteri procentuale impresionante, de două sau chiar de trei cifre, inclusiv cele mai mari, precum Țările de Jos (+90,1%), Germania (+64,4%) și Franța (+52,0%).

Acest lucru a contribuit la o creștere de la începutul anului de 53,8%, cu 703.586 de unități vândute între ianuarie și iunie”, se mai arată în raportul ACEA.

Trend crescător pentru înmatriculările de mașini hibride noi

„Înmatriculările de mașini noi hibrid-electrice au crescut cu 32,4% în iunie, ajungând la 254.100 de unități. Această creștere a fost determinată în principal de creșterile substanțiale înregistrate pe cele mai mari piețe ale blocului: Germania (+59,1%), Italia (+29,9%), Franța (+27,9%) și Spania (+22,7%).

În mod cumulat, hibrid- electricele au înregistrat o creștere remarcabilă de 27,9% din ianuarie până în iunie, ajungând la aproape 1,4 milioane de unități și acaparând 25% din piață.

În luna iunie, piața UE pentru automobilele hibride plug-in noi și-a revenit, înmatriculările crescând cu 13,4%. Deși s-a înregistrat un declin semnificativ al vânzărilor, de 39,2%, în Germania, cea mai mare piață pentru acest tip de combustibil, creșterea substanțială înregistrată în Franța (+49,9%) și Spania (+51,7%) a compensat în mare măsură acest declin.

Cota de piață globală a automobilelor hibride plug-in a scăzut la 7,9%. de la 8,2% în iunie anul trecut, în ciuda creșterii înmatriculărilor din iunie”, se mai arată în raport.

În România, de exemplu, în primele șase luni din 2023, comparativ cu primele șase luni de anul trecut, au fost cumpărate cu 56,9% mai multe mașini full-electrice și cu 27,4% mai multe mașini hibrid. La capitolul „plug-in hybrid”, însă, țara noastră figurează cu 0 atât în 2023, cât și în 2022.

Același raport vorbește și despre cele mai populare branduri. Astfel, în primele șase luni din acest an, europenii au preferat să cumpere mașini Volkswagen (597.791 de unități, 11%), Toyota (349.326 de unități, 6,4%) și Renault (329.479 de unități, 6,1%). Cu 274.915 unități vândute (5,1%), Dacia ar fi mai fi depășită și de Peugeot, Audi, Skoda, BMW și Mercedes.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol