27 aprilie 2024, 1:20

În ultimele două săptămâni, companiile aeriene au anulat 41.000 de zboruri programate între 1 iulie și 30 septembrie în Europa

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a început o investigație de fond la o serie de companii aeriene care activează pe teritoriul României, ca urmare a sesizărilor referitoare la serviciile oferite de acestea.

Ca și în România, la nivel european numeroase zboruri au fost anulate în ultima perioadă în plin sezon turistic, afectând serios vacanțele, dar și planurile pasagerilor. Companiile aeriene acuză lipsa de personal din industria aviatică și spun că fenomenul este prezent în întreaga lume.

Doar în ultimele două săptămâni companiile aeriene au anulat 41.000 de zboruri programate între 1 iulie și 30 septembrie în Europa, numeroase persoane fiind afectate de modul în care companiile transportatoare tratează pasagerii.

Invitatul apelului matinal de la Radio România Actualități, Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, spune că ”lipsa personalului nu este o poveste cu care companiile se confruntă doar în ultima săptămână. Cu toate acestea, companiile aeriene continuă să pună pe piață curse despre care nu sunt sigure că vor putea fi duse la bun sfârșit, încasează de la consumatori banii acestora, or returnarea nu are aceeași celeritate cu care s-a produs încasarea. Este una dintre tezele principale ce trebuie în primul rând lămurită, blocarea curselor ce nu sunt sută la sută sigur că vor putea fi organizate, pentru a nu mări și mai mult numărul de consumatori vătămaţi”.

”Numai unul dintre operatorii economici evaluat de această autoritate în ultima perioadă a prejudiciat interesele a peste 70.000 de consumatori, dar, cu toate acestea, mai are curse organizate pentru încă aproape 600.000 şi ceva. Tocmai de aceea noi încercăm să mergem pe această gheaţă subţire fără să fim autorii eventual morali ai unor derapaje şi mai mari decât cele de până acum, în sensul că nu oprim activitatea nici unuia dintre aceştia, nici nu ne dorim aplicarea unor sancţiuni, ci preferăm ca banii să fie destinaţi recuperării banilor cheltuiţi de către consumatori ca prioritate”, a mai spus Horia Constantinescu.

Există o limită de timp în care se poate face o sesizare?

Aceasta trebuie făcută cât mai aproape de momentul incidentului.

Cu cât lucrurile sunt lăsate la voia întâmplării şi posibilitatea autorităţii de a verifica punctual ceea ce s-a întâmplat este din ce în ce mai dificilă. ”Cred că imediat după ce se confruntă cu o anulare de cursă sau o întârziere excesivă este necesar să adreseze un e-mail operatorului economic. Dacă acesta nu răspunde într-un termen rezonabil, să se adreseze autorității noastre, tocmai pentru a putea da anvergură acțiunilor de control să nu pară că la un număr de 73.000 pe consumatori vătămați, cu siguranță cele câteva sute fac să cadă în derizoriu întreaga noastră acţiune”, a spus președintele ANPC.

Un termen rezonabil, asta ar însemna maximum 30 de zile.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol