2 iulie 2024, 19:14

O tendință mondială: disciplinarea turiștilor. Consecința? Vacanțele noastre devin din ce în ce mai scumpe

Anul acesta, numărul de turiști va atinge un nou record pe plan mondial, iar cazurile de comportament de neacceptat se vor înmulți, spre exasperarea autorităților locale și a locuitorilor din zonele turistice.

Petrecerile accesibile mai tuturor în trecut se cam încheie în mod oficial în unele dintre cele mai importante destinații turistice din lume, în special în Europa. O consecință clară: vacanțele noastre în locuri emblematice devin mai scumpe.

Locuri precum Barcelona, Veneția, Ibiza, Amsterdam și Bali au introdus sau introduc taxe de acces pentru turiști (de la 5 la 100 de dolari pe zi), elimină rutele de autobuz din Google Maps și restricționează accesul la alcool.

Traseul autobuzului 116 din Barcelona, folosit frecvent de turiști pentru a ajunge la Park Güell, a dispărut din aplicații precum Google Maps și Apple Maps. Asta după ce, la presiunea locuitorilor din zonă, autoritățile locale au cerut acest lucru producătorilor de aplicațiilor.

Consiliul local a refuzat să confirme sau să infirme că a forțat Google și Apple să scundă traseul autobuzului, dar un purtător de cuvânt al Google a spus că acest gen de modificare nu se face decât la cererea autorităților locale. Catalanii care circulă cu autobuzul 116 pentru a ajunge acasă s-au plâns că acesta este mai tot timpul aglomerat din cauza turiștilor care-l folosesc pentru a ajunge la Park Güell. Park Güell este a doua cea mai populară atracție a oralului, după bazilica Sagrada Familia.

Manifestațiiile ostile împotriva turismului masiv se înmulțesc în Spania, a doua mare destinație turistică mondială.

Autoritățile sunt obligate acum să concilieze între locuitori și un sector economic crucial pentru Spania.

„Insulele Canare nu mai pot”, este sloganul sub care a fost lansat recent un apel la protest. Protestul își dorea să stopeze construirea a două complexuri hoteliere în Tenerife, principala insulă din arhipeleag și o luare în calcul mai bună a locuitorilor și mediului în contextul exploziei incontrolabile a turismului.

Grevă împotriva turismului din Spania

Organizația „Canarias se agota” (Insulele Canare se epuizează – n.red.) susține că insulele trebuie apărate, iar membrii acesteia au intrat recent în grevă pentru a pune presiune pe autorități, potrivit Agerpres.

Doar anul trecut insulele Canare au avut 16 milioane de vizitatori, de șapte ori mai mulți decât cei 2,2 milioane de locuitori.

Această nemulţumire nu este un fenomen izolat, din ce în ce mai multe mişcări antituristice, în special pe reţelele sociale, apărând în ultimele săptămâni în Spania.

Și la Malaga, una dintre destinațiile preferate ale turiștilor, au apărut slogane care le cer acestora să se „întoarcă la ei acasă”.

Cele mai multe probleme ale locuitorilor au legătură cu presiunea imobiliară, creșterea numărului de locuințe destinate turismului și neplăcerile sonore și de mediu.

Nemulțumiri pentru localnici, probleme pentru autorități

În Catalonia, care se confruntă de trei ani cu o secetă istorică, presiunea exercitată de hotelurile din Costa Brava asupra rezervelor de apă creează de asemenea nemulţumiri, în condiţiile în care autorităţile au plasat aproape toată regiunea în stare de urgenţă, de la începutul lunii februarie.

„Există destinaţii turistice care sunt la limita capacităţilor. Este o problemă care apare punctual, în vârf de sezon şi în anumite părţi ale ţării, dar care ia amploare”, a recunoscut recent José Luis Zoreda, vicepreşedintele organizaţiei patronale Exceltur.

Dar pentru autorități, decizia de stopare a turismului masiv nu va fi o alegere ușoară, în contextul în care în Spania acesta reprezintă 12,8% din PIB și asigură 12,6% din locurile de muncă.

În oraşul Valencia sunt înregistrate în acest moment 10.000 de apartamente turistice, în condiţiile în care cu un an înainte erau 7.000. O creştere care vine pe un fundal economic bun, în care turismul aduce aproape 13 miliarde de euro anual, dar şi pe altul care arată o criză din ce în ce mai acută a locuinţelor, relatează corespondentul în Spania al RRA.

Statisticile arată că 70% dintre tinerii din Valencia pleacă de acasă după 30 de ani. Unul dintre motive este greutatea găsirii unei chirii accesibile.

Una dintre măsurile pentru rezolvarea acestei probleme este luată acum de primăria oraşului. Oprirea fenomenului are două avantaje, consideră autorităţile. Pe de o parte nu mai dispar pe piaţa chiriilor locuinţele care ar fi în plan pentru transformare turistică, pe de alta pentru că s-ar putea domoli creşterea preţurilor apartamentelor.

Rentabilitatea mare a variantei turistice face ca mulţi investitori să le caute, preţurile crescând accelerat în ultimii ani şi din cauza aceasta. Decizia primăriei se referă şi la cele aproape 30.000 de apartamente care sunt oficial utilizate în oraş. Bănuiala, de multe ori confirmată prin controale ale poliţiei, este că o parte dintre acestea oferă servicii turistice ilegal, de aceea vor fi mărite efectivele de control. În plus, este încurajat denunţul vecinilor.

În acelaşi context, Valencia nu va mai lăsa marile feriboturi să ancoreze. Miile de turişti care coboară zilnic de pe ele şi inundă oraşul îi determină pe localnici, uniţi în asociaţii specifice, să protesteze şi să ceară măsuri care să le dea oraşul înapoi. Decizia este primită cu bucurie de aceştia, însă cu neîncredere de organizaţiile din turism.

Cele 2,3 milioane de turişti străini care vin anual să petreacă cel puţin două nopţi în oraş sunt o mină de aur şi aduc un procent considerabil PIB-ului local. Primăria este de acord cu argumentele, însă invocă o directivă europeană care cere aceste măsuri şi spune că varianta propusă acum este mai bună decât cea a Bruxelles-ului. Variantă care va veni inevitabil, însă un pic târziu, pentru că deja inclusiv Madridul, Palma de Mallorca, Tenerife sau Barcelona implementează măsuri similare.

Să vină turiștii ”verzi”!

Țări precum Noua Zeelandă, Islanda și Insulele Canare încearcă să-i atragă mai ales pe călătorii care își propun să fie mai respectuoși față de mediu, cultura locului și obiceiuri, și nu să trateze orașele ca pe propriile terenuri de joacă.

Amsterdam, care are de mult timp reputația de a fi o destinație pentru turiștii turbulenți, intenționează chiar să controleze numărul de locuri disponibile în hoteluri și să limiteze construcția de noi locuri de cazare pentru a reduce supraaglomerarea.

În Amsterdam, autoritățile locale au decis să interzică accesul navelor de croazieră în centrul orașului. Administrația din Amsterdam încearcă să limiteze numărul turiștilor și să reducă poluarea.

Autoritățile locale au decis să închidă terminalul central pentru navele de croazieră situat în apropierea gării principale din oraș.

Oficialii susțin că aceste nave nu se aliniază cu ambițiile de dezvoltare durabilă ale orașului. Aceasta este cea mai recentă măsură de reducere a numărului de vizitatorilor din oraș, dar și a poluării, notează BBC.

Un studiu realizat în 2021 asupra unui mare vas de croazieră a constatat că acesta a produs într-o zi aceleași niveluri de oxizi de azot (NOx) ca 30.000 de camioane.

Anual, în Amsterdam ajung aproape 100 de nave de croazieră.

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol