3 august 2020, 23:12

Orașul negru de fum. Copșa Mică, cel mai poluat din România și al doilea din Europa, după Cernobîl

Problema poluării a fost și va rămâne mereu un subiect de interes pentru întreaga lume. De-a lungul timpului, milioane de oameni au avut de suferit din cauza impactului major adus de poluare. Fie că vorbim de marile centre industriale comuniste sau de coloanele de mașini și fabrici ale prezentului, tot nu putem compara gradul de poluare cu cel înregistrat ani la rândul în orașul Copșa Mică.

Acesta a ocupat o bună periadă primele poziții ale topurilor celor mai poluate orașe din ale Uniuni Europene, singurul pe care nu l-a putut egala fiind Cernobîl. Unul dintre motivele pentru care a reușit această performanță sunt acumularea în aer a emisiilor provenite de la cele două uzine înfiinţate aici, potrivit Historia.

De unde a început totul

Așa cum este cunoscut, dezvoltarea zonelor și impactul tehnologic adus de amenajarea căilor de comunicație au determinat primele schimbări asupra localității. Mai mult decât atât, prezența infrastructurii feroviare face ca localitatea să devină rapid un important nod feroviar, încă din anii 1872, odată cu conectarea căilor ferate Sibiu-Copșa și Teiuș–Brașov.

Acest lucru a facilitat și dezvoltarea industriei exploatării gazului metan, prima sondă fiind inaugurată în 1913, lucrările fiind însă întrerupte de izbucnirea Primului Război Mondial.

Nici marea revoluție tehnologică a secolului XIX nu a ocolot localitatea Copșa-Mică, primele semnale ale tranformării zonei apărând în 1935. Schimbările menționate fac ca în anul 1961, localitatea să fie desemnată oraș.

Nimic din toate acestea nu reușește să pună în atenția întregii lumi orașul, mai bine ca incendiul izbucnit aici secolul trecut. Istoricii atestă faptul că acesta a fost unul dintre cele mai mari din întreaga lume și a durat mai bine de 7 ani.

Istoricul Ioan Gabor, autorul lucrării “Copşa Mică – Istoria industrială”, menționează următoarele: „În 1911-1912 s-au făcut primele sondări şi primele trei sonde. În 1935 Sibiul cere ca să se racordeze. Au venit americanii şi au forat cu o foreză orizontală. Până la urmă, totuşi, nu au reuşit să reducă şi s-au gândit şi au propus să ia un proces de producere a negrului de fum pe gaz de tip canale. Şi aceasta e prima fabrică de producere a negrului de fum”, potrivit Historia.

Sursă Foto: Digi24

Copșa-Mică, cel mai poluat oraș din Europa

După incediul devastator care a acaparat întreaga zonă vreme de 7 ani, orașul a căpătat rapid titulatura de cel mai poluat oraș din Europa. Singurul evenimet care a putut să schimbe acest lucru a fost accidentul nuclear de proporții uriașe de la Cernobîl.

Mai mult decât atât, nici industrializarea comunistă nu a acordat prea multă importanță mediului înconjurător, iar centralele și combinatele care produceau „negru de fum” au avut, de asemenea, o contribuție imensă la majorarea gradului de poluare din zonă.

Așa se face că aici au funcționat ani la rândul două surse de poluare majore: Carbosin, numit inițial Sonametan Copşa Mică, și topitoria uzinei Sometra.

Combinatul Carbosin, inaugurat în 1936, și care producea negru de fum a funcționat fără oprire până în anul 1993.

Așa se face că în anul 1974 România se afla pe locul 5 la nivel european în privinţa producerii negrului de fum. 30% din producţia de negru de fum de la Carbosin se exporta în 15 ţări printre care Bulgaria, Liban, Israel, Iugoslavia, Egipt, Iran, Germania, Polonia, Portugalia, Turcia, mai arată Historia.

„Din anii 1978-’79 statul român a început să mărească planul de producţie, cum era pe atunci. Nu au mai dat bani să se cumpere saci şi instalaţie de filtrare, şi instalaţiile de desprăfuire nu au mai putut să facă faţă. Calitatea materiei prime a fost mult mai slabă. La Carbosin s-au folosit nişte carburi, nişte reziduri petroliere şi astea se depuneau pe saci, se aprindeau sacii, ardeau şi statul nu a mai dat bani. Adică, trebuia un set de saci la negru de fum – un set de saci era 220.000 de dolari şi nu s-au mai dat. A fost o poluare mare de tot”, povestește Ioan Gabor, pentru sursa citată anterior.

Acestea au afectat zona timp de aproape 60 de ani, lăsând urme de cenuşă pe case, copaci, animale şi restul. Chiar și azi după mai bine de 25 de ani de când nu mai funcționează, urmele sunt vizibile.

Vremuri noi, obiceiuri vehi

Nici în prezent lucrurile nu stau mai bine. Cele mai recente clasamente ale lumii poziționează România tot pe primele locuri în ceea ce privește gradul de poluare din marile orașe. Așa se face că 22 de orașe din țara noastră au ajuns să fie menționate într-un top al poluării la nivel european.

Potrivit datelor puse la dispoziție de iqair.com, cel mai poluat oraș din România, ar fi Iaşul, urmat de Cluj-Napoca şi Braşov. Totodată, la polul opus se regăsesc orașe precum ă Constanţa, Brăila şi Galaţi.

Sursă Foto: alexharford.uk


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

  1. M

    14 iunie

    E rusine ca nu s-au luat masuri pentru ecologizarea zonei, nu ma mir ca sunt furtuni puternice si pericolul incalzirii globale. daca nesimtitii defriseaza in Maramures si folosesc metoda inedita de a injecta feromoni in copaci pentru putrezire al lor, plus ca e si poloarea masiva intre Turda si Iernut cu dealurile toxice ca in Mordor din LORD OF THE RINGS. Copsa Mica la fel are dealurile negre.
    Ar trebui legi dure impotriva poluarii masive si poluatorii bagati la inchisoare cum se intampla in Costa Rica sau in Noua Zeelanda sau in Elvetia unde taiatul chiar si a unei tufe din rezervatia naturala este infractiune sanctionata penal.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.