27 aprilie 2024, 11:48

România, țara accidentului pe minut. Titi Aur: Șoferii sunt din ce în ce mai mai slab pregătiţi

România păstrează primul loc în Uniunea Europeană la numărul de tragedii produse pe şosele.

În fiecare an, au loc aproape 400.000 de accidente rutiere, ceea ce transformă România în „ţara accidentului pe minut”, potrivit Coaliţiei pentru Siguranţă Rutieră.

În urma celor 4.500 de evenimente rutiere grave produse în România anul trecut, au murit peste 1.500 de persoane şi au fost rănite grav alte aproape 3.600, conform datelor Poliţiei.

Se încearcă, pe plan intern, o informare a situaţiei mai în roz sau mai frumos decât este în realitate. Se profită de două lucruri.

Primul lucru este că scade numărul de decese în accidentele de circulaţie, dar scade numărul de decese, zic eu, din două motive.

Unu: creşte calitatea automobilului în general, din punct de vedere al sistemelor de securitate pasivă, adică mai concret, în timpul unui accident, în ziua de astăzi, la acelaşi fel de impact se moare mult mai puţin decât se murea acum 30 de ani, pentru că maşinile sunt din ce în ce mai sigure, au airbag-uri, au centuri, au caroseria mai bine gândită ca să te protejeze. Şi atunci, se moare mai puţin, dar nu pentru că facem noi mai puţine accidente sau că mergem noi mai corect, ci pentru că maşinile sunt mai bune. Şi doi: sistemul de intervenţie este mult mai rapid şi mult mai eficient. Acum 30 de ani se ducea unul într-o maşină şi te lăsa în faţa spitalului sau venea o salvare, te punea pe targă şi te ducea la spital. Acum vine un adevărat spital mobil în jurul accidentului, cu ce înseamnă SMURD-ul, Salvarea Albă, Salvarea Roşie, elicoptere, şamd. Se fac resuscitări reuşite de foarte multe ori, ceea ce a dus la un grad mai scăzut al numărului de morţi, mai mic, un grad al mortalităţii mai mici.

Doi: S-a schimbat criteriul, pe un criteriu european, într-adevăr, prin care se declară accidentatul grav. Am avut timp de 15 ani în jur de 8.000, între 8.000 şi 9.000 de accidentaţi grav. Şi brusc în 2021, adică până în 2020 a fost acelaşi criteriu, din 2021 am scăzut la 3.700 de accidentaţi grav. Adică o scădere bruscă, imposibilă, de fapt, dar posibilă, făcută din pix. Dacă ne uităm atent la numărul de morţi, răniţi şi accidentaţi – răniţi grav şi accidentaţi, în general, accidentaţii uşor au crescut de la 27.000 la 30 şi ceva de mii, 31.000. De ce? Pentru că accidentaţii grav s-au mutat la accidentaţi uşor. Şi atunci când ne uităm repede la nişte informaţii, a scăzut numărul de morţi, a scăzut numărul de accidentaţi grav, ceea ce înseamnă că şi numărul de accidente grave a scăzut”, a spus Titi Aur, multiplu campion de raliu şi instructorul în conducere defensivă, invitat în rubrica „Apel matinal” de la Radio România Actualități.

„Nu se lucrează deloc la acest comportament. Mai mult de atât, societatea, în general, nu percepe, nu înţelege că, de fapt, atunci când vorbim de siguranţă rutieră trebuie să ne gândim sau trebuie să ne ducem şi către zona de cât de corecţi, de buni, de pregătiţi, de defensivi sunt şoferii? Toată lumea se gândeşte la drumuri. Vedem interviuri, vedem că Ministerul Transporturilor şi ministrul Transporturilor este întrebat mereu: drumuri, drumuri, câte şosele, câte autostrăzi? Ce am mai făcut, cât le-am îmbunătăţit? Lucru care este necesar, într-adevăr. Nimeni nu pune problema: „Dar şoferii cum i-am pregătit? I-am pregătit mai bine?”

Şi eu vă spun că şoferii sunt din ce în ce mai mai slab pregătiţi, iar comportamentul pe şosea este din ce în ce mai periculos din toate punctele de vedere. Şi aici nu se lucrează deloc! Nici Guvernul, nici ministerul, strict Ministerul Transporturilor, nici Guvernul pe ansamblu, dar nici societatea, în general, nu înţelege că, de fapt, aici este marea, marea problemă. Mai mult, statisticile arată că 95% din accidente sunt produse din cauza factorului uman, în general – că e şoferul, că e pietonul, că e biciclistul, motociclistul, trotinetistul ş.a.m.d.- şi nu din cauza drumului sau din cauza maşinii. Şi atunci aici nu se face nimic, nu se lucrează deloc, din păcate”, a adăugat Titi Aur.

„Eu sunt adeptul unui plan coerent şi eficient de la un capăt până la altul. De la cum învăţăm copilul să meargă pe stradă în şcoala generală, şcoala de şoferi trebuie reformată, pentru că este în urmă rău-rău de tot. Şoferii trebuie să treacă prin diferite forme de pregătire, care înseamnă cursuri de conducere defensivă, pe urmă protecţia muncii ar trebui făcută la toate instituţiile, toate societăţile comerciale care au conducători auto de orice formă, nu numai profesioniştii care fac toată ziua. Au maşini cu care circulă. Pe urmă campanii bine gândite ca să transmiţi informaţii. Se schimbă legea şi oamenii nu ştiu. De anul trecut s-a schimbat modul în care circuli în sensul giratoriu. Faceţi un sondaj, nu ştie nimeni când s-a schimbat, nu. Şi sunt multe, multe lucruri. Sunt evoluţii tehnice la maşină pe care nu le ştie omul (…) Deci prima dată îi instruim, pe urmă îi controlăm şi îi obligăm. Şi există acea formulă bine cunoscută, dacă nu ştii, te învăţăm, dacă nu poţi, te ajutăm, dacă nu vrei, te obligăm. Dacă noi ne ducem numai către ‘hai să te obligăm’, să te obligăm, să ce? Dacă el nu ştie ce are de făcut… Deci trebuie educaţie, învăţaţi toţi cum să circule şi în paralel cu asta, coerciţie, să zic, sau, eu ştiu, sancţiuni, în cazul în care nu respecţi, după ce ai învăţat. Capitolul ‘hai să-i învăţăm’ la noi nu există. Niciun guvern, niciun minister, nimeni nu se ocupă de educarea şoferilor. Şi aici nu vorbim de educaţie în general, vorbim de cum să circulăm în siguranţă pe stradă. Până nu va apărea acel plan, până când nu va spune un prim-ministru, nu ştiu care, să spună: avem o problemă, trebuie să o rezolvăm, hai să găsim soluţii, că până acum nu s-a întâmplat nimic”, a conchis campionul.

Foto: Radio România | Alexandru Dolea


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol