26 aprilie 2024, 10:04

„Strategie națională.Educație parentală” – un proiect ce vizează rezolvarea problemelor educaționale

Ministerul Educaţiei Naţionale a publicat în data de 11 iunie o propunere privind Strategia Naţională de Educaţie Parentală 2018-2025. Motivul acestei strategii: rezolvarea problemelor educaţionale ale copiilor din România. Soluţia? Implementarea unui sistem naţional de educare a părinţilor şi implicit a copiilor.

Obiectivul general al acestei strategii este de a-i asigura fiecărui copil un mediu familial adecvat pentru a-şi atinge potenţialul maxim de dezvoltare şi pentru a deveni un adult responsabil.

Programul educațional include și o serie de obiective specifice precum:

  • Constituirea şi asigurarea funcţionalităţii unui sistem național integrat şi coerent, intersectorial de educaţie parentală
  • Elaborarea şi revizuirea cadrului normativ privind dezvoltarea abilităților şi competențelor parentale şi racordarea la standardele internaționale privind respectarea și promovarea drepturilor copilului
  • Dezvoltarea şi consolidarea abilităților şi competențelor parentale ale părinţilor/reprezentanţilor legali/persoanei în grija căreia se află copilul și ale tinerilor (ca viitori părinți).

Pentru a afla cât mai multe informații despre circumstanțele și efectele pe care le-ar produce implementarea unui astfel de proiect, am luat legătura cu doamna profesoară de limba și literatura română, Evelina Dumitrașcu.

Iată ce am aflat în urma interviului!

Considerați că implementarea unui proiect precum “Strategie națională.Educație parentală” este oportună în România?

Sursa adevarul.ro

Absolut necesar. Implementarea unui astfel de program i-ar apropia pe elevi și mai mult de părinții lor și totodată părinții ar înțelege mai bine sistemul de învățământ actual, ar ține pasul cu schimbările din domeniul educației și ar fi la curent constant cu importanța activităților desfășurate în mediul școlar.

În ce măsură considerați că mediul familial influențează atingerea potențialului maxim de dezvoltare al unui elev?

Sursa romania30.ro

Mediul familial influențează într-o măsură foarte mare dezvoltarea copilului. Mediu familial este primul care oferă modele și trasează devoltarea ulterioară a copilului. Un mediu dezorganizat, dezinteresat nu face decât să inhibe pasiunile, talentul nativ, în vreme ce o familie care sprijină, încurajează , susține copilul îl face să-și valorizeze aptitudinile, să și le descopere.

Care considerați că va fi reacția părinților/reprezentaților legali cu privire la implementarea unui program ce vizează dezvoltarea și consolidarea competențelor parentale ale acestora?

Consider că atât părinții, cât și reprezentanții legali în grija cărora se află minorii vor da dovadă de reticență și circumspecție. De altfel cred că aceasta este reacția oricărui om prea conservator față de tot ceea ce este nou.

Ce măsuri strategice credeți că pot fi implementate pentru a scădea rata abandonului școlar?

Sursa www.itsybitsy.ro

În ceea ce privește măsurile care pot fi implementate actual pentru a scădea rata abandonului școlar, consider că cea mai importantă constă în construirea unui parteneriat real între familie și școală. Una dintre măsurile care ar facilita acest parteneriat constă în obligativitatea părintelui de a participa lunar la întâlnirea cu profesorii copilului.

De asemenea, o altă metodă pe care eu o consider favorabilă pentru creșterea frecvenței elevilor la cursuri este asistența socială saptămânală pentru copiii proveniți din medii defavorizate sau cu risc crescut. Prin intermediul acestei măsuri elevii aceștia ar reuși să se integreze mai ușor și ar putea să se dezvolte armonios.
Totodată, implicarea părinților alături de copiii lor în activitățile extracurriculare desfășurate de școală i-ar încuraja pe elevi și i-ar face să simtă mai confortabil, altfel spus ca “acasă”.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol