28 aprilie 2024, 11:50

Ucraina va folosi o rută temporară pentru transportul cerealelor: prin România. Rusia va considera navele ținte militarea n

După două zile de atacuri asupra porturilor de la Marea Neagră, prin care exporta cereale, Ucraina a anunțat că va deschide o rută alternativă de transport, prin România. Ministrul interimar al Dezvoltării a trimis o scrisoare agenției de transport pe mare a ONU, astăzi. Ruta va duce la apele teritoriale și zona economică exclusivă a României, potrivit Reuters.

Ministerul rus al Apărării amenință că, începând de joi, după expirarea acordului pentru exportul cerealelor ucrainene, toate navele care se îndreaptă spre Ucraina vor fi considerate transportatoare de armament și parte a conflictului.

Anunțul a fost făcut de către Ministrul rus al Apărării pe contul său de Telegram și a fost preluat de presa rusă de stat: “În legătură cu încetarea Inițiativei de la Marea Neagră și cu lichidarea coridorului maritim umanitar, începând din 20 iulie 2023, la 00.00 – ora Moscovei, toate navele care călătoresc în apele Mării Negre către porturile ucrainene vor fi considerate ca fiind potențiali transportatori de echipamente militare. În consecință, țările de pavilion ale acestor nave vor fi considerate ca fiind implicate în conflictul ucrainean de partea Kievului. În plus, o serie de zone maritime din părțile de nord-vest și sud-est ale apelor internaționale ale Mării Negre au fost declarate temporar periculoase pentru navigație. Avertizările de informare relevante privind retragerea garanțiilor de siguranță pentru navigatori au fost emise în conformitate cu procedura stabilită”.

Decizia vine ca urmare a refuzului Rusiei de a prelungi acordul pentru exportul cerealelor ucrainene prin Marea Neagră, care a expirat pe 17 iulie. Acordul oferea protecție navelor care exportau bunuri din porturile Ucrainei.

Moscova a anunțat că s-a retras deoarece un acord paralel pentru a facilita exporturile de cereale și îngrășăminte proprii în fața sancțiunilor economice occidentale nu a fost respectat.

Kremlinul a avertizat inclusiv marți că încercările de a expedia cereale din porturile ucrainene de la Marea Neagră fără garanții de securitate din partea Rusiei ar implica „riscuri”, deoarece – susține Moscova – Kievul a folosit aceste ape pentru activități militare.

Fermierii români se tem că nu vor putea să vândă grânele, în condițiile în care portul Constanța e tot mai aglomerat și ar putea să redevină principala poartă de export pentru grâul din țară vecină. Prețurile cerealelor au crescut deja pe bursele internaționale, iar analiștii nu exclud nici scumpiri la raft.

Ca să ajungă să descarce mărfurile, șoferii de tir sunt nevoiți să aștepte la cozi care se întind pe kilometri întregi, pe autostrada A4, dar și în portul Constanța. Uneori stau la rând chiar și trei zile, potrivit stiri.tvr.ro.

Situația s-ar putea complica și mai mult dacă portul Constanța va deveni principala poartă de export pentru cerealele din Ucraina. Federația Rusă nu a prelungit acordul care permite exportul grâului în siguranță prin porturile ucrainene de la Marea Neagră.

Fermierii așteaptă prețuri mai mari pentru a recupera din costurile ridicate cu înființarea culturilor. În aceste condiții, analiștii nu exclud nici scumpiri la raft.

Prin portul Constanța pot fi tranzitate, anual, aproape 25 de milioane de tone de cereale. Analiștii se așteaptă însă să ajungă aici o cantitate chiar și de două ori mai mare, din România și Ucraina.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol