26 aprilie 2024, 21:27

5 prototipuri uluitoare de avioane

Producătorii de aeronave au fabricat modele de avioane magnifice, dar în timp ce multe au guvernat cerul, unele aproape că nu s-au desprins de la sol.

Au existat o serie de proiecte de aviație fascinante care au fost anulate din motive politice, financiare și tehnice. De asemenea, au fost și fabricanți care au construit avioane nepotrivite pentru avansul tehnologic al vremii respective, potrivit Cnn.com.

Avro Canada C-120 Jetliner (1949)

Sursă imagine: torontoaviationhistory.com

Este primul avion de pasageri cu reacție și a decolat de pe aeroportul Malton (Toronto, Canada) în luna august a anului 1949. Aeronava a fost dezvoltată de Avro Canada pentru compania aeriană Trans-Canada Air Lines (TCA). Viteza maximă era de 800 km/h, avea o capacitate de 50 de pasageri și o autonomie de 600-800 kilometri per zbor.

TCA însă și-a pierdut interesul pentru avion atunci când un studiu a indicat că acesta nu își poate îndeplini cerințele operaționale. Este de menționat că în timpul programului de testare al aeronavei, aceasta a zburat peste 400 ore – fiind folosit și pentru primul transport aerian de poștă între Toronto și New York în anul 1950.

Bristol Brabazon (1949)

Sursă imagine: hushkit.wordpress.com

Acest avion britanic nu a fost dorit de nimeni, fiind proiectat pentru o eră depășită. Brabazon era foarte lung, peste 54 metri, iar anvergura aripilor era de 70 metri. Avea opt motoare cu pistoane imense care au fost încorporate în aripi – care puneau în mișcare cele opt propulsoare – însă nu era un sistem îndeajuns de puternic pentru un avion atât de mare.

Fuzelajul era unul dublu, care putea căra doar 100 de pasageri, în condiții de lux, cu cușete și un cinema. În zilele noastre, avionul Airbus A380 megajet are aceeași dimensiune și poate transporta peste 500 de persoane.

Producătorii nu au primit nici o comandă pentru această aeronavă – fiind o investiție neprofitabilă – iar programul a fost anulat în 1953.

Saunders-Roe Princess (1952)

Sursă imagine: jn.passieux.free.fr

Saunders-Roe Princess a fost cel mai mare hidroavion din lume, construit în totalitate din metal, dezvoltat cu mult înainte ca avioanele cu reacție pentru pasageri să domine cerul. Era de producție britanică și a zburat pentru prima oară în august 1952. Zece motoare turbo-propulsoare puneau aeronava în mișcare, iar pasagerii ar fi zburat în condiții de lux. 

Cu toate acestea, lucrurile nu au stat așa. O singură companie britanică (British Overseas Airways Corporation) a avut intenția de a-l achiziționa, pentru ruta Londra – New York. Însă aceștia s-au răzgândit, alegând un model de avion cu reacție pentru acest zbor.

Fairchild Dornier 728JET (2002)

Sursă imagine: aviationdoctor.wordpress.com

Atunci când prototipul avionului urma să fie lansat în martie 2002, erau deja înregistrate peste 100 de comenzi de la mai multe companii. Cu două săptămâni înainte de acest moment și de primul test, producătorul germano-american Fairchild Dornier GmbH a intrat în insolvență.

Dat fiind nesiguranța din jurul acestui program, mai toate comenzile au fost anulate și cu toate că o nouă firmă producătoare s-a format și a preluat proiectul, eforturile au fost în zadar.

Dacă lucrurile ar fi stat altfel, probabil Fairchild Dornier 728JET ar fi fost un avion aflat în competiție cu aeronavele Bombardier sau Embraer.

SpaceX BFR

Sursă imagine: futurism.com

Ajungând și la prototipuri mai actuale, topul nu putea să fie lipsit de prezenta SpaceX BFR, proiectat de Elon Musk și echipa de la Space X. Anul trecut a fost făcut anunțul că echipa cu idei futuriste dorește să creeze un sistem de transport interplanetar – cu scopul de a coloniza planeta Marte.

Piatra de temelie a acestei noi tehnologii a fost lansarea unui vehicul imens care poate transporta 600 de tone pe orbita Pământului – adică de patru ori mai mult decât orice aeronavă cu reacție.

Deocamdată, BRF-ul există doar ca design și animație, însă dacă se va lansa, o nouă revoluție a transportului pe distanțele lungi se întrevede. Pasagerii vor putea să ajungă din New York până în Shanghai  în doar 39 de minute, din Londra în Dubai în 29 de minute și din Los Angeles în Johannesburg în 50 minute.

Nu-i așa că va fi cea mai interesantă călătorie?

[Sursă imagine cover: pinterest.com]


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol