26 aprilie 2024, 20:26

Descoperă România. Podul de la Cernavodă, construcția de seamă a Europei

Acum 123 de ani pe data de 14 septembrie a fost inaugurat peste Dunăre un pod ce face legătura între Fetești și Cernavodă, acesta fiind opera inginerului Anghel Saligny.

În anul 1890 aflat la vârsta de 35 de ani, tânărul inginer a îngenuncheat Dunărea prin inventarea și construcția podului ce mai apoi i-a purtat numele. Lucrarea lui Anghel Saligny a fost inaugurată în anul 1895 și a avut un cost total de aproximativ 35 de milioane de lei ( valoare în aur ). Inițial denumirea podului a fost  „Podul Regele Carol I”, iar mai apoi „Podul Anghel Saligny”. Guvernul de la acea vreme a făcut inițial două concursuri internaționale pentru a găsi persoana potrivită pentru proiectarea și executarea podurilor. În urma discuțiilor nici un reprezentant de peste hotare nu a avut proiecte atât de convingătoare pentru a îndupleca autoritățile de la acea vreme.

Sursa viata-libera.ro

Așadar, proiectarea și construcția podurilor a fost distribuită către Direcția Generală a Căilor Ferate Române de la acea vreme aflate sub conducerea inginerului Anghel Saligny. În luna octombrie au început lucrările la unul din cele mai frumoase poduri metalice din lume. Construcția a fost gândită la o înălțime de 30 de metri deasupra Dunării pentru a facilita trecerea vaselor de la acea vreme care erau echipate și cu catarge. Edificiul are o formă plăcută, bare împodobite cu dantele, cu horbote, iar conturul în ansamblu este unul armonios.

La capătul construcției dinspre Cernavodă a fost amplasat un monument făcut din bronz ce reprezintă doi dorobanți, acest lucru fiind făcut în memoria eroilor căzuți în luptă în timpul Războiului de Independență. O parte din contravaloarea acestora a fost susținută chiar de către Ambasada Franței ca omagiu adus regelui Carol I.

Podul are o deschidere centrală de circa 190 metri și patru ale deschideri de circa 140 de metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de circa 60 de metri și se află la aproximativ 30 de metri peste nivelul Dunării. Podul care trece peste brațul Borcea are 3 deschideri a câte 140 de metri și nici mai mult, nici mai puțin de 140 de metri cu un viaduct cu 11 deschideri de circa 50 de metri. Incluzând rampele de acces, cei 4087,95 de metri de poduri reprezentau pentru acea perioadă cel mai lung pod din România și în Europa se afla pe locul doi.

Sursa huff.ro

Inaugurarea acestor poduri a avut loc în anul 1895 în luna septembrie avându-l de față pe Carol I. Pentru marele eveniment a plecat din Gara de Nord un tren deosebit plin cu oficialitățile de la acea vreme. Trenul a plecat din București la ora 9.05 pentru a ajunge la Fetești la ora 12.30. După ce a fost zidit documentul inaugurării și a avut loc ceremonia religioasă, trenul de încercare ce avea în componență 15 locomotive a trecut peste pod cu o viteză de 60 de kilometri pe oră. Pentru a marca evenimentul în timpul trecerii podului a fost făcut un zgomot infernal de către fluierele locomotivelor acompaniate de sirenele vaselor de pe Dunăre și de muzica fanfarei venite la fața locului.

Sursa adevarul.ro

În această perioadă Anghel Saligny a privit de sub pod, aflat pe o șalupă împreună cu muncitorii din echipa sa, tot evenimentul asigurându-se astfel și de rezistența lui. Lascăr Catargiu având funcția de prim-ministru la acea vreme i s-a adresat atunci lui Carol I: : „Măria Ta! Cu ostaşii ţării ai învins în câmpiile Bulgariei, iar cu meşterii ţării ai îngenuncheat Dunărea“.

Există și o legendă despre salvatorul Constanței, Horia Agarici care în timpul unei lupte contra avioanelor inamice a avut curajul să treacă chiar pe sub podul de la Cernavodă.

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol