20 mai 2024, 5:28

Marea problemă din spatele mașinilor electrice de care nu vorbește nimeni. “Este un elefant în cameră…“

Nu, nu este vorba de autonomia mică. De ea, toată lumea vorbește, sau deja s-a obișnuit. Nu este vorba nici de numărul mc de stații de încărcare. Puține în Occident, extrem de puține la noi. Și despre asta se știu destul de multe amănunte. Este vorba de ALTCEVA.

Un expert în mașini electrice consultat de ziarul britanic The Sun crede că mașinile electrice au o mare problemă de care nu vorbește nimeni și care nu va fi rezolvată așa ușor. El avertizează că lipsa cronică de tehnicieni capabili să repare vehiculele electrice, atunci când ele vor avea probleme, este „elefantul din cameră” despre care nimeni nu vorbește.

Cine ți-o repară?

În prezent, există o lipsă de tehnicieni calificați pentru întreținerea vehiculelor electrice. Lawrence Whittaker, director executiv al furnizorului de garanții pentru mașini second-hand Warrantywise, și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu această problemă.

Vorbind pentru Mail Online, el a afirmat că deficitul de personal calificat este acum „elefantul din cameră” despre care oamenii sunt reticenți în a discuta.

El a declarat: „Am auzit argumente din partea producătorilor, comentarii din toate domeniile industriei auto și a transporturilor despre cum avem nevoie de o strategie coerentă cu privire la implementarea vehiculelor electrice și interzicerea ICE.”

„Cu toate acestea, nimeni nu vorbește despre faptul că, indiferent dacă această dată se mută, nu avem talentul necesar pentru a avea grijă de vehiculele electrice de astăzi și nu facem suficient pentru a ne pregăti pentru viitor… indiferent dacă este vorba de 2030 sau 2035.”

Mașini din ce în ce mai complexe

Whittaker este de părere că mașinile electrice din ce în ce mai complexe reprezintă o provocare și că țara are nevoie de o nouă generație de tehnicieni capabili să lucreze la acestea.

El a adăugat: „Merită să subliniem că vehiculele electrice sunt, totuși, mai complexe datorită tehnologiei adăugate față de un vehicul tradițional”.

Deși au mai puține „piese în mișcare”, aceste componente hardware și software suplimentare le fac să aibă obiceiul de a se defecta în moduri diferite față de cele ale mașinilor cu motor cu ardere internă.

„Acesta este motivul pentru care [vehiculele electrice] vor avea întotdeauna nevoie de tehnicieni calificați și certificați pentru a le repara și întreține.”

Institutul Industriei Automobilului (IMI) – organismul care îi reprezintă pe cei care lucrează în acest sector, are cam aceeași părere. În urmă cu trei ani,  IMI i-a trimis o scrisoare deschisă premierului de atunci, Boris Johnson, în care îl avertiza cu privire la deficitul enorm de competențe din sectorul post-vânzare. În scrisoare respectivă se sublinia clar că doar unul din douăzeci de tehnicieni erau calificat să lucreze la mașini electrificate.

România

Situația din România nu este nici pe departe mai bună. Marii importatori de mașini au școlit câteva persoane care să se ocupe de acest sector, dar nu există cursuri de durată și frecvență care să se facă la nivel local. Noi încă mai avem probleme majore cu stațiile de încărcare, dar când Teslele și micuțele Dacia Spring (pentru a numi cele mai numeroase modele EV) vor începe să cadă…nu prea știu cum vom rezolva problema.

Mai mult, atunci când Vestul are nevoie de ceva, va obține, așa că nu este de mirare că și așa puținii “mecanici de electrice” de la noi ar putea fi tentați, pe salarii generoase, să plece în străinătate. Este un sector în care lipsa personalului calificat este vizibilă – încearcă să găsești un mecanic bun dacă ai o problemă cu o mașină (termică) și vei vedea.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol