3 martie 2024, 10:11

Riscurile unei diete fără gluten la persoanele care îl pot tolera

Majoritatea oamenilor consumă zilnic gluten – în medie între 5 și 20 de grame, potrivit unor statistici – și îl pot tolera fără probleme.

 În ciuda popularității lor, dietele fără gluten ar trebui adoptate doar de către persoanele care au fost diagnosticate cu intoleranță sau alergie la această proteină sau cu boală celiacă. Altfel nu aduc niciun beneficiu, din contră, renunțarea la gluten în lipsa unei indicații medicale poate avea consecințe negative.

Deși mulți oameni consideră că dietele fără gluten sunt mai nutritive și conțin mai multe minerale și vitamine decât alimentele convenționale, lucrurile stau exact invers. Alimentele fără gluten sunt, de obicei, mai sărace în acid folic, fier și alți nutrienți decât alimentele care conțin gluten. De asemenea, produsele fără gluten tind să conțină mai puține fibre și mai mult zahăr și grăsimi. Unele studii au constatat o tendință către creștere în greutate și obezitate printre cei care urmează diete fără gluten (inclusiv cei cu boala celiacă).

Cerealele care conțin gluten reprezintă o sursă esențială de nutrienți pentru majoritatea oamenilor, furnizând fibre alimentare și alte substanțe nutritive, în special atunci când sunt consumate în forma lor integrală. Aceste alimente au o contribuție semnificativă în asigurarea necesarului zilnic de fibre, esențiale pentru o digestie sănătoasă și pentru menținerea echilibrului nutrițional.

Pâinea integrală și alte produse pe bază de cereale integrale reprezintă surse naturale sau îmbogățite cu următoarele substanțe nutritive esențiale:

  • Fier
  • Calciu
  • Fibre
  • Tiamină
  • Riboflavină
  • Niacină
  • Acid folic

Prin urmare, adoptarea unei diete fără gluten poate duce la carențe nutriționale. Unele tipuri de pâine și cereale fără gluten pot conține un nivel diferit de nutrienți în comparație cu produsele pe care le înlocuiesc.

Mai mult decât atât, unele alimente fără gluten pot avea niveluri mai ridicate de grăsimi și zahăr în comparație cu produsele care conțin gluten. Este esențial să citești etichetele alimentelor, nu doar pentru a verifica prezența glutenului, ci și pentru a evalua conținutul general de nutrienți, cantitatea de sare, caloriile provenite din grăsimi și cele provenite din zaharuri.

Potrivit unui studiu din 2017, consumul de gluten în sine nu sporește riscul de boli de inimă. Însă, renunțarea la cerealele integrale, în efortul de a evita glutenul, poate crește, de fapt, riscul de boli cardiovasculare.

În plus, costurile produselor etichetate „gluten free” sunt mai crescute decât ale celor tradiționale. Așadar, e indicat să pui în balanță riscurile și beneficiile înainte să renunți la gluten fără să ai o indicație medicală în acest sens.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol