31 august 2023, 9:26

Studiu: calitatea deficitară a somnului favorizează apariția demenței

Primele simptome de demență apar cu decenii înaintea diagnosticării bolii. Pentru a putea preveni degradarea prematură, persoanele în cauză trebuie să fie în stare să recunoască primele semne ale îmbolnăvirii neurodegenerative.

Diagnosticarea unui pacient cu Alzheimer sau Parkinson se realizează de cele mai multe ori prea târziu, când simptomele sunt deja evidente. Creierul uman trimite însă semnale subtile cu mult înainte.

Cercetătorii de la Universitatea Toronto din Canada au ajuns la concluzia că primele semnale apar încă din somn, mai exact din calitatea acestuia.

”Persoanele agitate în somn, care dau din mâini și din picioare în timp ce visează, au un risc de apariție a unei disfuncții neurodegenerative cu 80-100% mai mare decât persoanele fără aceste simptome”, este concluzia experților, citați de revista germană Focus.

”O calitate deficitară a somnului este un simptom timpuriu pentru apariția demenței. În astfel de cazuri, boala se poate instala la 15 ani de la primele simptome”, au adăugat aceștia.

Atenție la coșmaruri!

Cercetătorii atrag atenția că nu orice coșmar este un semn al bolii. Decisivă este apariția neliniștii în somn, manifestată printr-o mișcare necontrolată a mâinilor și picioarelor, iar asta afectează în special somnul adânc în care ne aflăm cam un sfert din timpul nopții.

În această fază, avem un puls alert, presiune arterială (sangvină) ridicată, o mișcare accentuată a ochiului chiar și cu ploapele închise, totul acompaniat de o musculatură flască.  Pe durata perturbării somnului, corpul de mișcă la fel de violent ca și ochii. De cele mai multe ori, activitatea corpului este în concordanță cu coșmarul.

Un alt studiu realizat de cercetători de la Universitatea Boston relevă că există o legătură puternică între maladia Alzheimer și calitatea somnului. Aceștia au scos la iveală că un somn adânc scurt sau cu multe întreruperi favorizează apariția bolii și chiar accentuează degradarea rapidă a stării de sănătate a pacientului.

De cât somn avem nevoie?

Experții intervievaţi de revista Focus susțin că există persoane pentru care 5 ore de somn este suficient, iar altele care se simt cu adevărat odihnite abia după mai bine de 9 ore de somn.

Printre persoanele celebre care dormeau foarte puțin se numără și Churchill, Humboldt, Edison sau Friedrich al II-lea. Despre Napoleon s-a scris că dormea în reprize. Două ore între 24:00 și 02:00 noaptea, apoi lucra până la 05:00, după care dormea până la 07:00.

Churchill se culca după 03:00 și era în picioare întotdeauna înainte de 08:00. El susținea însă somnul de după-amiază, în fiecare zi, între 14:00 și 16:00.

La polul opus se aflau Goethe și Einstein, care dormeau în medie 10 ore pe noapte. Experții au stabilit că cei care dorm mai puțin sunt extravertiți, spirituali, flexibili, sociabili, conformiști și au o înfățișare fizică robustă.

În schimb, cei care dorm mult sunt introvertiți, retrași, melancolici, intimidați, depresivi, dar și creativi, originali și descurcăreți.
Europenii dorm .în medie puțin peste șapte ore, între 23:14 și 06:18.

Femeile dorm mai mult decât bărbații. Cu cât înaintezi în vârstă, cu atât durata somnului se scurtează. Evident că iarna dormim mai mult decât vara, iar dacă suntem bolnavi, dormim mai mult decât în perioada în care suntem sănătosi.

A dormi mai puțin decât e nevoie este o caracteristică a vieții nesănătoase

Cercetatorii au stabilit că putem să avem o eficiență egală sau chiar mai mare în zilele în care dormim mai puțin.

“Putem pleca de la premisa că, dacă dormi mai puțin decât are organismul tău nevoie atunci o să te prosteşti, o să te îmbolnăvești și o să te îngrași. În schimb, dacă dormi mai mult decât are organismul tău nevoie, atunci o să mori mai repede. A dormi mai puțin decât e nevoie nu este un semn de putere, ci o caracteristică a vieții nesănătoase”, susțin experții.

Cine doarme mai mult de 7-8 ore pe noapte, deși organismul său nu are nevoie, își scurtează treptat speranța de viață.

“Care este durata corectă de somn? Depinde de ziua care urmează. Dacă mă simt în formă pe tot parcursul zilei, înseamnă că am dormit suficient. Asta pentru unii înseamnă un anumit număr de ore, pentru alții mai puțin sau mai mult”, au încheiat experții.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol