27 aprilie 2024, 7:37

UiPath: cine este și cum a ajuns atât de mare?

Numele a revenit constat în ultima perioadă, pe mulți surprinzându-i. Iar succesul, ei bine, succesul…despre el ce să mai spunem? Dar cum? De unde?  Într-un articol amplu, site-ul Termene.ro ne explică istoricul companiei despre care investitorii americani vorbesc ca despre o minune: UiPath.

A fost înființată în 2005 sub numele de DeskOver și, până acum șase ani, funcționa cu numai zece angajați. Totul s-a schimbat când și-a deschis o subsidiară în Delaware, stat american preferat de antreprenori și investitori pentru că are taxe foarte mici și permite companiilor străine să opereze în baza unei legislații extrem de favorabile.

De atunci, compania a realizat un parcurs de poveste. De la încorporarea în SUA, compania a atras în mod repetat investiții de la fonduri de investiții: un total de două miliarde de dolari în opt runde succesive.

UiPath este o companie care înregistrează an de an pierderi. Până acum a cheltuit peste un miliard de dolari și nu a produs niciun dolar profit. Anul acesta a primit încă două miliarde de dolari investiție. Investitorii vizează UiPath din două motive:

  1. UiPath activează pe o piață care crește accelerat, în ritmuri amețitoare. Este vorba despre piața soluțiilor de RPA – Robotic Processing Automation. Lumea întreagă vrea automatizare și software, iar cererea de servicii și soluții software a crescut mai repede decât oferta. Programatorii au ajuns să fie o ”marfă” dorită, care se plătește la suprapreț în toate colțurile lumii.
  2. Modelul de afaceri al companiei UiPath este complet diferit de modelul de afaceri tradițional.Fiecare client îți adaugă ceva costuri la infrastructură, dar sunt costuri minuscule pentru un client nou, plus ceva costuri la servicii de asistență tehnică și administrative. Un client nou poate aduce o marjă brută mai mare de 95%. Cu cât sunt mai mulți, cu atât marja brută pe client nou crește și costurile scad. Acestea sunt motivele pentru care un UiPath mic va pierde bani, iar un UiPath mare va fi o mașină de făcut bani incredibilă.

 

UiPath demonstrează o abilitate de a executa planul de afaceri și de a livra valoare clienților. Asta le dă încredere investitorilor că va rămâne liderul pieței de RPA și va captura cea mai mare cotă de piață în anii următori. O mare parte din veniturile UiPath vin din abonamente recurente și profitabile, ceea ce face afacerea UiPath extrem de stabilă financiar. La 607 milioane de dolari cifră de afaceri, UiPath înregistra 580 milioane de dolari venituri recurente, adică din abonamente. Creșterea acestor venituri a fost de 65% anual.

UiPath nu mai este o companie românească, ci o companie americană cu fondatori români. Economia României nu i-ar fi putut niciodată pune la dispoziție resursele financiare, partenerii de afaceri și know-how-ul necesar dezvoltării. OverDesk ar fi fost și azi o companie modestă dacă ar fi rămas în România. Și această transhumanță a companiei către SUA este o parte a secretului UiPath.

România va continua să înregistreze beneficii din succesul firmei UiPath: compania va avea aici o sucurusală puternică, va dezvolta specialiști români, va plăti impozite și va face achiziții locale, va dezvolta rețea de parteneri români specializați în tehnologia UiPath, probabil va face investiții în start-up-uri românești și va cumpăra afaceri locale.

Foto: UiPath


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol