CITIRE

Pro și contra: Vegetarianismul, stil de viață sau ...

Pro și contra: Vegetarianismul, stil de viață sau modă? Cât de sănătos este să nu mănânci carne

Unii spun că dieta vegetariană este un stil de viață menită să readucă omul înapoi în armonie cu tot ce îl înconjoară: mediu, viețuitoare, societate. Alții sunt de părere că este doar un moft și că cei care se încumetă să trăiască fără a se bucura de toată gama alimentelor, nu fac decât să se mintă singuri și că, în final, vor abandona.

Chiar dacă părerile sunt împărțite, din ce în ce mai mulți oameni îmbrățișează astăzi acest mod de viață. Aceștia sunt de părere că o dietă echilibrata, care conține alimente diverse, excepție făcând carnea sau produsele cu proveniență animală, poate asigura organismului necesarul de substanțe nutritive și că, în plus, le oferă mai multă energie pe parcursul întregii zile.

Au adus la lumină dovezi științifice care datează de mii de ani, întorcându-se la origini și demonstrând că primii oameni au trăit bine mersi cu mure și rădăcinoase sute de ani. Așa că de ce nu am reveni la acest tip de alimentație? Contraargumentul îl oferă, bineînțeles, cei care sunt de cealaltă parte a baricadei și care spun că de atunci și până în prezent, organismul uman a suferit destul de multe transformări genetice, fapt care îi împiedică pe oameni să trăiască normal mâncând doar fructe și rădăcini.

Un război culinar

În ultimul timp, ies la iveală tot mai multe dovezi științifice care atestă faptul că o persoană vegetariană poate fi mai sănătoasă decât o persoană care are o alimentație bazată pe proteine animale.

Nutriționistul și dieticianul Petra Pojală a explicat pentru csid.ro că eliminarea cărnii din alimentație, cel puțin pentru o perioadă nu prea mare, nu afectează atât de rău organismul, dar dacă această perioadă este îndelungată, atunci apar deficitele.

Astfel, specialiștii spun că prelungirea unei astfel de diete aduce după sine și o serie de riscuri. Copiii, bătrânii și femeile însărcinate fac parte din categoria persoanelor care au cel mai mult de suferit de pe urma unui regim alimentar vegetarian.

În cazul copiilor, pot apărea tulburări de creștere, tulburări ale sistemului nervos sau chiar anemie. Pe de altă parte, nici femeile însărcinate nu sunt ferite de probleme. În timpul sarcinii, este recomandat ca acestea să consume alimente care să asigure fătului toate substanțele nutritive necesare dezvoltării, dar să își asigure și propria sănătate.

Potrivit csid.ro, specialiștii recomandă să nu ne abatem de la respectarea unor principii alimentare sănătoase: să mâncăm rațional, să consumăm alimente diversificate, să avem cinci mese pe zi, să ne hidratăm corespunzător și să facem mișcare în fiecare zi.

Presupusele avantaje ale dietei vegetariene

Pe lângă faptul că acest stil de viață poate aduce un plus de energie celor care respectă cu strictețe aceste principii, dieta vegetariană mai promite să:

  • scadă nivelul colesterolului total și al celui ”rău” din organism;
  • prevină dezvoltarea diabetului de tip 2;
  • reducă tensiunea arterială și să diminueze apariția bolilor cardiovasculare ischemice;
  • să crească nivelul de antioxidanți din organism;
  • să prevină constipația, deoarece alimentele incluse în această dietă sunt o sursă extraordinară de fibre, care îmbunătățesc tranzitul intestinal;
  • să mențină greutatea corporală în parametri normali, etc, potrivit sfatulmedicului.ro.

Dezavantajele dietei vegetariene

Chiar dacă promite să respecte toate cele menționate mai sus, dieta bazată doar pe alimente vegetale vine și cu o serie de restricții care trebuie respectate de către cei care doresc să adopte un astfel de mod de viață. Aceste restricții pot implica, pe lângă multe alte aspecte, chiar și interzicerea folosirii unor medicamente, deoarece au în componență gelatină animală, dar și:

  • un consum restricționat de alimente și băuturi;
  • interdicția de a folosi creme care conțin lanolina (produs de origine animală), un produs care se găsește în farduri, detergenți, creme de față și multe altele;
  • nu se vor folosi anumite tipuri de gumă de mestecat, deoarece conține glicerină, mai menționează sfatulmedicului.ro.

La toată această serie de restricții se mai adaugă și faptul că dieta vegetariană nu oferă organismului toate substanțele nutritive esențiale. Din acest motiv, persoanele care țin diete de tip vegetarian sunt predispuse la un deficit de proteine, calciu, fier, vitamina B12, vitamina D, acizii grași și Omega 3. În plus, persoanele vegetariene care nu consumă fructe de mare, mai pot suferi și pierderi substanțiale de iod.

Un alt aspect foarte important, de care ar trebui să țină cont cei care vor să adopte în viitor acest stil de viață, este acela că această dietă nu este recomandată persoanelor foarte active, care au nevoie de un număr mai mare de proteine. Totodată, dieta vegetariană scade nivelul de creatină esențială pentru fortificarea și construirea masei musculare.

Sursă Foto: mamamia.com.au


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.